4 112 läst ·
1 svar
4k läst
1 svar
Isolering i mullbänk
Vi har ett fritidshus från slutet av 1800-talet där vi så sakteliga renoverar rum för rum. Jag har lite funderingar kring hur jag bör göra med isolering av golvbjälklaget av hallen som vi renoverar nu.
Först en beskrivning av hur det såg ut. Tidigare ägare hade lagt en plastmatta ovanpå en tunn masonitskiva som i sin tur låg ovanpå ett trägolv. Isoleringen har bestått av lin eller vanligt hö som låg löst packat direkt ovanpå jorden och upp till golvplankorna. Avståndet från jord till golvbjälkar ligger på 0-10cm. Från början har det nog varit 10cm överallt men gnagare och viss förmultning av isolering har höjt jordnivån på vissa ställen. Golvbjälkar och isolering är dock fortfarande i gott skick, bjälklaget vilar på stenar.
Vi har rivit ut plastmatta och tänkt byta ut höet till nåt mer brandsäkert och mindre gnagarvänligt att bo i. Jag tänkte täta med vindpapp mot övriga rum och yttervägg för att därefter lägga lecakulor ovanpå jorden. Vad tror ni om detta? Kan man tex lägga leca upp till golvbräderna eller måste det vara ett visst avstånd mellan leca och golvbjälkar?
Alternativet att göra en ny trossbotten har jag funderat på. Men jag antar man då bör se till att hela grunden blir luftad och det skulle vara ett för tidsödande och inte praktiskt genomförbart för oss.
Tilläggas bör att rummet aldrig varit uppvärmt men att vi förmodligen kommer att sätta in ett element. Det kommer dock bara vara påslaget när vi vistas där.
Först en beskrivning av hur det såg ut. Tidigare ägare hade lagt en plastmatta ovanpå en tunn masonitskiva som i sin tur låg ovanpå ett trägolv. Isoleringen har bestått av lin eller vanligt hö som låg löst packat direkt ovanpå jorden och upp till golvplankorna. Avståndet från jord till golvbjälkar ligger på 0-10cm. Från början har det nog varit 10cm överallt men gnagare och viss förmultning av isolering har höjt jordnivån på vissa ställen. Golvbjälkar och isolering är dock fortfarande i gott skick, bjälklaget vilar på stenar.
Vi har rivit ut plastmatta och tänkt byta ut höet till nåt mer brandsäkert och mindre gnagarvänligt att bo i. Jag tänkte täta med vindpapp mot övriga rum och yttervägg för att därefter lägga lecakulor ovanpå jorden. Vad tror ni om detta? Kan man tex lägga leca upp till golvbräderna eller måste det vara ett visst avstånd mellan leca och golvbjälkar?
Alternativet att göra en ny trossbotten har jag funderat på. Men jag antar man då bör se till att hela grunden blir luftad och det skulle vara ett för tidsödande och inte praktiskt genomförbart för oss.
Tilläggas bör att rummet aldrig varit uppvärmt men att vi förmodligen kommer att sätta in ett element. Det kommer dock bara vara påslaget när vi vistas där.
Hej
Vi jobbar också med en gammal mullbänk i ett hus som stått obebott i 25 år. Dålig dränering och takavvattning gjort att golvet ruttnat och när vi bröt upp golvet var bjälkarna sura. Det var jord, slaggsten, grus och gamla ben upp till golvplanken. Vi har frågat runt en del och det finns många åsikter om detta.
Vi började med dränering runt huset. sedan vi har börjat med att gräva bort en del jord ur golvet och har vi tätat plockstensgrunden utifrån mellan stenarna och syllen med hudrauliskt kalkbruk och innifrån med lerbruk så det blir tätt.Vissa säger att det ska vara otätt men då förlorar mullbänken sin isolerande effekt.
Sedan makadam på jorden som är kvar och golvbjälkar på stenar och på ekkilar. Sedan lecakulor ända upp till golvet. D
e som vet säger att den kritiska perioden är på vårvintern när det är kallare inne än ute och fukt dras in. Det kan vara bra med en inspektionslucka i golvet så man kan undersöka fukthalt under golvet.
Läs även detta: http://www.byggnadsvard.se/index.ph...i-grund-och-botten&catid=53:oevrigt&Itemid=77
Vi jobbar också med en gammal mullbänk i ett hus som stått obebott i 25 år. Dålig dränering och takavvattning gjort att golvet ruttnat och när vi bröt upp golvet var bjälkarna sura. Det var jord, slaggsten, grus och gamla ben upp till golvplanken. Vi har frågat runt en del och det finns många åsikter om detta.
Vi började med dränering runt huset. sedan vi har börjat med att gräva bort en del jord ur golvet och har vi tätat plockstensgrunden utifrån mellan stenarna och syllen med hudrauliskt kalkbruk och innifrån med lerbruk så det blir tätt.Vissa säger att det ska vara otätt men då förlorar mullbänken sin isolerande effekt.
Sedan makadam på jorden som är kvar och golvbjälkar på stenar och på ekkilar. Sedan lecakulor ända upp till golvet. D
e som vet säger att den kritiska perioden är på vårvintern när det är kallare inne än ute och fukt dras in. Det kan vara bra med en inspektionslucka i golvet så man kan undersöka fukthalt under golvet.
Läs även detta: http://www.byggnadsvard.se/index.ph...i-grund-och-botten&catid=53:oevrigt&Itemid=77
Klicka här för att svara