Byggahus.se

Isolering för värmegolv i källare

1. A
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Arbete pågår i källaren i min kåk från 68. Det ska bli dusch, toalett och tvättställ. Yta ca 12 kvm. Frugan vill absolut ha varmt under fötterna så värmegolv (el) är planerat att ligga under klinker. Nu vill jag göra det här seriöst och har börjat bila upp betongplattan för att göra plats för isolering. Tanken var att lägga markduk, isodränskiva och sedan cellplast, toalt ca 20 cm.
    En decimeter ner i betongen stöter jag på någon slags mjuk skiva. Efter att konsulterat min granne får jag veta att det är en "Elefantmatta" (?). Jag har tidigare haft andra projekt med utgrävningar i betongplattan men inte sett denna matta då. Tydligen har man bara lagt mattan i ett rum?
    Vad göra nu? Låta "Elefantmattan" ligga kvar och låta denna ersätta både isodrän och markduk eller riva bort så jag kommer ner till gruset längre ner?
    I övrigt kan jag tillägga att det är tort och fint under betongen och kåken fick ny grundisolering och drännering för ca 3 år sedan (kanske helt irrelevant?)
    Tips och råd mottages tacksamt .
    /Anti

2. A
    Medlem Nivå 1
    Ingen som har något att bidra med? /Anti

3. N
    Medlem Nivå 5
    Jag skulle nog satsa på att byta ut "elefantmattan" mot cellplast och isodrän som du tänkt dig.
    Det finns alltid en möjlighet att det kan komma vatten mot isoleringen, om det mot förmodan skulle ske så är ju fördelen med cellplast at den inte "tar åt sig" något vatten vilket "elefantmattan" gör.