Hej! Bor i ett hus byggt med en påbyggnad från 1979 ish. Vi har bott här i lite över 1år nu och har upplevet första vintern & den pågående. ( Om man nu kan kalla det vinter :)) Hur som helst så upplever vi att golven på bottenvåningen (vardagsrummet) är iskalla fast att alla element är på, 18.7grader i skrivande stund. I vardagsrummet har vi en trappa ner som leder till en gillestuga där är tempen på 20 grader.

Ventilationen i huset är självdrag så dom läcker väl en del. Har installerat spalter på 2 fönsterna.

Så vad är lösningen på detta problem?.
Vi har småbarn så ursäkta kaoset på bilden. 😅

• Vardagsrum med leksaker på golvet, trappa till gillestuga, stora fönster med gardiner, och en grå soffa nära ett träbord med en fjärrkontroll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med grå soffa, fönster med vita gardiner, leksaker på golvet och en element under fönstret. Reflektion av TV på fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T
Eftersom ni har en varm källare under vardagsrummet så känns det inte som om det är bristande isolering i golvet som är det givna problemet. Möjligen har man inte isolerat bjälklaget närmast yttervägg på samma sätt som man gär idag, s.k. "randisolering".

Det jag noterar är att ni har rätt höga fönster och fönsterdörr i rummet så det skulle kunna vara en bra idé att se över tätlister och dammlister i dem. Sen kan det ju vara lite sådär drevat runt fönster från den tiden som också släpper in kall luft.

Jag bodde tidigare i en lägenhet där det var liknande fönster och balkongdörr där balkongdörren var lite skev så det slöt inte tätt när jag stängde den och dammlisterna mellan ytter- och innerbåge var "slut". Det gjorde att jag fick väldigt mycket kallras och golvet framför fönsterpartiet var väldigt kallt.
Jag satte i nya dammlister och nya tätlister och temperaturen gick upp 2-3 grader i rummet och golvet var inte längre lika kallt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.