En bekant tyckte att ventilationen tappade lite mycket värme jämfört med hans hus när vi tittade på panelen.
Huset är två plan med källare, 100 kvadrat per våning. Aggregatet, ett Heru 300, står i källaren varifrån rören går upp på vinden och sedan ner i respektive rum. Undantaget är ventilationen av källaren.
Har funderat tidigare på om det skulle vara lönt att isolera slangarna mer. Det första stället som snön smälter på taket är ovanför där rören går upp från aggregatet till vinden.
Planen var rör med 10cm isolering men det det blev slang av utrymmesskäl på vinden. Är den färdigisolerade slangen sämre isolerad än motsvarande 10cm? Hur är hållbarheten/tekniska livslängden på slangen jämfört med rör?
Borde man försöka isolera slangarna mer? Förslag på hur?
Har tänkt att lite värmeförlust på vinden bidrar till en torrare vind.
Huset är två plan med källare, 100 kvadrat per våning. Aggregatet, ett Heru 300, står i källaren varifrån rören går upp på vinden och sedan ner i respektive rum. Undantaget är ventilationen av källaren.
Har funderat tidigare på om det skulle vara lönt att isolera slangarna mer. Det första stället som snön smälter på taket är ovanför där rören går upp från aggregatet till vinden.
Planen var rör med 10cm isolering men det det blev slang av utrymmesskäl på vinden. Är den färdigisolerade slangen sämre isolerad än motsvarande 10cm? Hur är hållbarheten/tekniska livslängden på slangen jämfört med rör?
Det ser lite knepigt ut på bilderna men bilder säger inte alltid så mycket.O Odi et Amo skrev:En bekant tyckte att ventilationen tappade lite mycket värme jämfört med hans hus när vi tittade på panelen.
Det är helt klart värmeförlust på färdigspelade slangar. Det är nog även flödesförlust och en hel del turbulens.
Det skulle helt klart vara vettigt med spiro och åtminstone 100mm isolering och får man dit mer isolering så är det ännu bättre. Jag tycker det ser ut som onödigt mycket rör där uppe och man bör se till att korta ner så mycket av frånluft och tilluft som det går.
Ibland går det dock inte att göra det bättre än det är.
För egen del så borde jag dra om mina rör för att göra plats för mer isolering. Jag hade tänkt mig åtminstone 150mm men har bara 100mm i dagsläget. Å andra sidan så är dessa 100mm bra monterade eftersom jag har gjort det själv 
Det blir första vintern med rör dragna ute i det fria. Visar det sig att det blir för kall tilluft/frånluft så vänder jag på 2stk 45 graders böjar och lyfter rören. Det blir en liten passbit där rören går ner i huset, men det är inga svårigheter.
Som jag ser det så borde kanske trådskaparen söka en lösning på alternativ dragning av kanalerna och försöka få till det med spirorör.
Här är min panel
Det blir första vintern med rör dragna ute i det fria. Visar det sig att det blir för kall tilluft/frånluft så vänder jag på 2stk 45 graders böjar och lyfter rören. Det blir en liten passbit där rören går ner i huset, men det är inga svårigheter.
Som jag ser det så borde kanske trådskaparen söka en lösning på alternativ dragning av kanalerna och försöka få till det med spirorör.
Här är min panel
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ventilationsrör - ordning isolering/plast
Ventilation -
Vilken tjocklek isolering ventilationsrör kallvind
Ventilation -
Hur åtgärda bristfälligt isolering i vinden/snedtak.
Tak & Vind -
Kan man ha ångspärr i stödben och isolering i kattvindens snedtak
Isolering -
Blöt isolering och missfärgningar på vinden
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur