Byggahus.se

Isolering av uterrumsvägg och golvuppbyggnad

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag håller på att bygga ett uterum (från WIllab) på träbjälklag och allt eftersom dyker det upp fler och fler frågor. Rummet är tänkt att hålla strax över nollan under vintertid för att förvara växter (ev. att det kommer att värmas upp för någon enstaka middag under vinterhalvåret).

Fakta: Skjutdörrar: WT60 med U-värde: 2.4 och isolertak 40 mm med U-värde 1.1.
    Det är cm 25 cm isolering (Isover) i träbjälklaget. Golvbjälkarna ligger cc 30 då jag har tänkt att ha klinker med elvärme.

Tänkte kolla om någon kan komma med lite bra råd ang:

1) Hur isolerar jag lämpligast ytterväggarna där jag inte har skjutdörrar, bara vanliga fönster? Jag har 95 mm stolpar och dubbelfasad panel in- och utvändigt. Så det jag har att spela på är 95 mm för isolering, luftspalt, vindskydd och ev. diffspärr/plast och vad det nu kan vara.

2) Jag vet att det är inte den optimala tidpunkten att bygga uterum nu pga luftfuktigheten och den låga temperaturen, men jag försöker göra allt jag kan så att det inte ska uppstå några fuktproblem eller liknande. När jag la bjälklagsisoleringen så blåste presenningen bort och det rann ner regn på isoleringen och underliggande asfaltboard. Behöver jag torka ur det med byggfläkt eller liknande innan jag lägger på golvskivan.? Min förhoppning är att det skulle torka ut av sig själv när sommaren kommer, men det är kanske ett önsketänkande.

3) WIllab rekommenderade 22 mm golvspån + 9 mm golvgips på bjälklaget, men när jag har läst runt här på forumet och ute på nätet så verkar det inte bra att lägga golvspån ute när tidvis kommer att vara ganska fuktigt (speciellt nu när jag bygger). På Bauhaus föreslog de Aquapanel (cementskiva) som är gjord för våtrum + 9 mm gipsskiva. Vad tror ni om det, eller finns det något annat bra? Hur är det med golvgips i uterum - är det så bra?

Nåja, det får räcka så länge.... väntar nu med spänning på alla kloka åsikter.