Vi håller på att bygga ett lättbetong hus i två plan, rättare sagt byggfirman bygger skalet och reser väggarna och taket.

Vi har tänkt isolera snedtaket med Knauf bruna ("miljövänliga") isolering i två lager (innerst mot taket luftspalt, sedan Knauf Ecobat, och därefter ångspärren, och sedan Knauf Ecoblanket. Ecoblanket är tunnare och fungerar också som installationslager för el mm. Därpå ska vi ha gipsskivor. Jag bifogar en illustration jag fått från Knauf.

till min fråga: I ett lättbetonghus är det ju mycket fukt (och för övrigt regnar det just nu på de oskyddade lättbetongväggarna och blocken). Vad tror ni om att risken för att isoleringen som ligger under gipsskivorna, knauf ecoblanket, kommer att utsättas för fukt? De skyddas ju inte av någon ångspärr.
Måste man inte ha en ångspärr till mellan gipsskivorna och Ecoblanket isoleringen?

• image002.png
freddemp5a skrev:
Vi håller på att bygga ett lättbetong hus i två plan, rättare sagt byggfirman bygger skalet och reser väggarna och taket.

Vi har tänkt isolera snedtaket med Knauf bruna ("miljövänliga") isolering i två lager (innerst mot taket luftspalt, sedan Knauf Ecobat, och därefter ångspärren, och sedan Knauf Ecoblanket. Ecoblanket är tunnare och fungerar också som installationslager för el mm. Därpå ska vi ha gipsskivor. Jag bifogar en illustration jag fått från Knauf.

till min fråga: I ett lättbetonghus är det ju mycket fukt (och för övrigt regnar det just nu på de oskyddade lättbetongväggarna och blocken). Vad tror ni om att risken för att isoleringen som ligger under gipsskivorna, knauf ecoblanket, kommer att utsättas för fukt? De skyddas ju inte av någon ångspärr.
Måste man inte ha en ångspärr till mellan gipsskivorna och Ecoblanket isoleringen?
Nej, det ska man absolut inte ha.

Det är ingen fara för den innersta isoleringen, åtminstone inte så länge utrymmet kommer vara uppvärmt (vilket jag förutsätter). Den relativa luftfuktigheten inomhus är normalt så pass låg att daggpunkten hamnar långt utanför din ångspärr.

En god idé är ju dock att låta huset torka ur den värsta byggfukten några månader innan du isolerar allt.

Problemet är att det är inte bra att vänta någon längre tid med att isolera taket pga risken för kondens - med all fukt i lättbetongen.

Man ska alltså bara ha en ångspärr i en sådan takkonstruktion, eller? Med två stycken riskerar man kan jag tänka mig att bygga in fukt som inte kan ta vägen någonstans.

Utrymmet kommer att vara uppvärmt, (golvvärme på båda planen) och det kommer att finnas mekanisk frånluft. Dessutom kommer byggfirman ha någon slags fläktar för att torka ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.