Hej

Loftet vi har idag ovanför garaget är idag oisolerad och därmed heller inte uppvärmt, men jag försöker se vad som behöver göras för att isolera snedtaket med PIR(för att spara så mycket som möjligt av utrymmet) samt värma upp även den delen. Isoleringen skulle då vara mellan takstolarna och in linje med dem in mot loftytan sett.

Garaget håller alltid minst 16 grader och väggar samt bjälklag i garagedelen är isolerade.
Väggarna i garagedelen
gips>spån>45regel>45isolering>plast>isolering>vindpapp... Grunden är byggd på 200mm isolering

Bjälklaget
gips>gles>plast>isolering>spåntat golv

Bjälklaget är idag isolerat (gröna i bilden) och det är plastat in mot garagedelen (blåa i bilden). Det finns en luftspalt i takfoten på båda långsidorna idag. Det gula skulle då bli ny innervägg på loftet.

Frågan är den isolering som ligger i bjälklaget idag måste jag "separera" den och bygga en barriär mot där den nya isoleringen kommer (det röda), med andra ord måste jag ifrån befintlig plast i bjälklaget plasta upp (det som är rosa och fortsätta hela vägen). Det är ju tänkt att även loftdelen vara uppvärmd så på något sätt måste även den ytan plastas, eller kan man inte ha så att det två separerade "zoner" på detta sätt.

Eller behöver jag ta upp nuvarande plast och göra som bild nr 2 (i rött). Har aven bifogad bild på nocken.

Ritning av ett snedtak med markerade isoleringslager och struktur av ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av ett snitt genom ett isolerat loft, med noterade skikt för isolering och byggmaterial.
Skapa konto

Oisolerat snedtak ovanför garage med synliga takstolar, luftspalt och anslutning till bjälklaget.
Skapa konto

Redigerat:
Plasten ska förhindra kondensation inne i isoleringen. Den ska sitta på den varma sidan av väggen.

Så, det fungerar att plasta ovanvån från befintlig plast i bjälklaget.

Plasta gör man när utrymmet kommer att vara permanent uppvärmt. Om det däremot kommer att kallställas i perioder så ska det inte plastas eftersom då kommer plasten att vara på den kalla sidan ibland.

Så länge inte garaget blir för kallt jämfört med ovanvån så går det att behålla plasten i bjälklaget. Om 16C är tämligen konstant temp i garaget så bör det klara sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.