Byggahus.se

Isolering av källarvägg

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Planerar att göra en gillestuga där nere.
    Tänkte regla upp med stålreglar och isolera med cellplast.
    Hur brukar man göra luftspallt mellan isoleringen och väggen?
    Väggen är gjord av isoleca och är inte slammad på insidan, Bör man göra det?

/jimmy

2. A
    Medlem Nivå 1
    Hej , jag är ingen expert , men har du kollat me plast så att du inte har fuktig källare?, men det kanske du vet o har kollat redan

Mvh Micke

3. P
    Medlem Nivå 10
    nää.. man bör inte isolera på insidan av källaren. De som har gjort det brukar få problem förr eller senare..

Isoleringen hör hemma på utsidan. Då får du varma & bekymersfria väggar.

Du kan dock regla upp ned metall reglar o gips, men utan isolering då.. Så får du fina innerväggar.

4. A
    Medlem Nivå 1
    helt rätt, min källare är gjord av siporex block tror jag det heter, och på vintern så blir det rätt kallt eftersom husväggen till stor del ligger över mark på vissa ställen, så om jag isolerar så luftas det ju ut.

Men jag kanske har fel

Men på vissa ställen där hela väggen ligger under mark, där isolerar jag inte, utan då blir det utvändigt när jag dränerar :)

Mvh Micke

5. P
    Medlem Nivå 10
    Du har helt rätt.. Det är de delarna som är under marken som man får fukt problem på.

SÅ man kan isolera de delar som är ovan jord, på insidan.

6. Q
    Medlem · Nivå 6
    Jag körde med luftspalt, plåtreglar och 45mm mineralull hela vägen. Vid en första besiktning visade det sig att jag hade frost(!) på ytterväggen i luftspalten, alltså för mycket isolering alternativt för dålig cirkulation. Öppnade upp ett hål längst ner i luftspalten för att få igång cirkulationen, med högre temperatur och lägre fuktighet som följd.

Som sagt, ska man experimentera med isolering på insidan så bör man hålla koll på temperatur och fuktighet i väggen och rätta till innan det blir problem. Mollierdiagram, fukt- och tempmätare är det som gäller. Har man inte tillgång till detta så är det nog säkrast att isolera utsidan istället :)

Gott Nytt År!

7. A
    Medlem Nivå 1
    jasså? utvändigt eller, du skrev yttervägg.

Märkligt, det måste jag hålla koll på då, det har jag inte tänkt på, bra att veta Tack

Mvh Micke

8. Q
    Medlem · Nivå 6
    Det är alltså på insidan av ytterväggen, dvs i luftspalten mellan yttervägg och isolering.

9. A
    Medlem Nivå 1
    okay, jag fattar, såg det efter jag skrivit mitt inlägg, ber om ursäkt.

Alltså jag har något mysko utvändigt vid ventilerna, blir liksom lite fuktigt , vet inte om det va så innan jag isolera, men jag hade inga problem me fukt invändigt.

Skumt, kanske skulle kolla upp detta

Mvh Micke

10. M
    Medlem Nivå 4
    jag håller också på med min (sutteräng)källare. har tagit bort alla TRÄreglar/syllar (utan syllpapp!) samt invändig isolering. syllen såg på sina ställen rätt råäcklig ut, men det beror nog mest på tidigare läckage från övervåningen för det var snustorrt när jag rev iaf. jag har nämligen som tur var otroligt bra markförhållanden...

jag kör nu med plåtreglar och tänkte köra med invändig isolering enbart ovan mark samt senare utvänding isolering.

hursomhelst, det här med luftspalt. jag har lagt min invändiga isolering (70mm) direkt an mot källarytterväggen, efter isovers beskrivning. vad blir det för skillnad i konstruktionerna här?

11. A
    Medlem Nivå 1
    kan man kolla bakom isoleringen när man gipsat och målat o allt, finns det nån mätare som kan läsa av fukten där inne eller??

/Mike

12. Q
    Medlem · Nivå 6
    I mitt fall hade jag inte byggt klart fönstersmygarna ännu så jag såg helt enkelt fukt- och frostproblemet med ögat. Däremot så finns det finfina fuktprobar märke Testo och Vaisala som man kan sticka in i ett borrat 20mm hål på lämpligt ställe. Dessa är dock svindyra, men det kanske går att låna hos den lokala fuktinpektören eller hos kommunen.