Byggahus.se

Isolering av källargolv eller inte

1. P
    Medlem · Blekinge · 8 inlägg

pthuress

Medlem
    Ska lägga nytt golv i källaren.
    Det är ingen som ska vistas konstant i rummet
    Frågat runt och fått tre versioner.
    Hur ska jag göra ????

1. platon , frigolit , spån , laminat - skall bara vara så

2 platon , spån , laminat - frigoliten gör ingen nytta i förhållande till kostnaden

3. platon ,  laminat - laminaten är så kall i sig själv , utan värmekälla i golvet ,bortkastade pengar

Dessa uttryck kommer från erfarnan
    Vet inte vad jag ska tro, är det någon som sitter med "facit"
    mvh
    Peter

2. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 347 inlägg

AndersS

Medlem

Re: Isolering av källargolv eller inte

Jag har kört med plast, foam och Kährs 7mm Linnea i källaren (hall, gästrum och arbetsrum). Om du använder platon eller ej avgörs om ditt golv fuktar eller inte, dvs tejpaplasttestet.
    Inte tycker jag att golvet är speciellt kallare än på övervåningen utan här måste du nog "försöka" känna hur pass känsliga ni är i familjen. Däremot så reagerar jag när jag kommer in i en fuktig källare som jag upplever som både kall och obehaglig.
    Vi håller ca 20 grader i källaren för att det ska kännas behagligt.

3. B
    Medlem · 16 inlägg

Bygglarge

Medlem

Re: Isolering av källargolv eller inte

Isolering el ej är som sagt en komfortfråga där du själv måste tänka igenom vad du vill ha.
    MEN lägg ALLTID Platon el liknande. Det MÅSTE finnas luftning. Det får INTE finnas ngt organiskt, trä el dyligt, på Betongen. Städa NOGA!!!
    Tänk också på att luften måste tillåtas att komma ut ngn stans, sockel på distans el liknande.
    Jag har sett så många mögelangripna konstruktioner, även där man inte trott att det skulle finnas risk.
    Plasttesten är en test på bef konstruktion, men den ändrar du på när du lägger in ett golv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.