Isolering av den lodräta delen av mansardtak

2k läst  1 svar

1. F
    Medlem Nivå 1
    Skall snart bli ovanvåning med mansardtak.

Under första 27* fallet kommer isoleringen ligga helt horisontellt på innertaket.

Första halvan av andra fallet på 63* kommer 170mm isolering hållas på plats uppåt/utåt av Icopas magiska "isolera-utan-luftspalt-magiska-plast".

Den andra halvan av 63* fallet där isoleringen skall ligga/stå helt vertikalt, hur får jag den att inte bege sig utåt?

Har en tanke på att sätta vanlig byggplywood mellan dom helt vertikala delarna på takstolarna, dels för att stabilisera upp (svallet/undertaket kommer ju bestå av plast), och dels för att hålla isoleringen på plats. - Med dom helt vertikala delarna menar jag upp till den "knicken" man har runt navelhöjd.

Tänkte att plywooden också kunde fungera som lite vindskydd, samt att eventuell snö som kan virvla in via simslådorna inte kommer i kontakt med isoleringen.  Kan byggplywood vara för tät, det är ju inte plast, men dock en massa klister innuti...?
    Och är det såhär man normalt stabiliserar takstolarna - med plywood alltså...?

Mycket tacksam för lite tankar kring detta.
    //Fredrik i Göteborg som snart leker snickare...

En förklarande bild:

2. S
    Medlem Nivå 6

Re: Isolering av den lodräta delen av mansardtak

Den andra halvan av 63* fallet där isoleringen skall ligga/stå helt vertikalt, hur får jag den att inte bege sig utåt?

smidigaste är nog att häfta fast vindpapp i stående Vertikala reglarna och sen spika på lite glespanel bakom pappen.. sen är det klart .. betydligt billigare lösning..
    Ett Tips. ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: