Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Isolerad platta till friggebod, egen konstruktion - låg budget - hög risk?

1. Står.i
    Medlem · 65 inlägg

Står.i

Medlem
    Jag överväger att bygga en friggebod i lösvirke för besökare att kunna övernatta i. På grund av låg maximal byggnadshöjd måste grunden vara platta på mark (cirka 5 cm över marknivå).

Jag har skitserat på en egen lösning för kantisolerad platta på (/i) mark (se bifogad bild). Den utgörs av 200 mm cellplast, 100 mm betong, ingen kantbalk.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20181212_093853.jpg

Tanken är att "poolen" av cellplast hålls ihop av hullingar, spikningsplåtar och skarvplåtar.

Översta bilden till vänster visar det första lagret 100 mm tjock cellplast (4 stycken 2400*1200*100 och 2 stycken 1200*600*100). Nedre bilden till vänster visar det andra lagret (2 stycken 2400*1200*100 och 12 stycken 1200*600*100). Nedre bilden till höger visar profil av konstruktionen

Vad tror ni, kan den hålla för att gjuta i eller kommer den ge vika? Kommer plattan gå itu?

Önskar endast kommentarer i positiv och uppmuntrande ton då projektet annars kanske inte blir av. Evt "problem" bör benämnas "utmaningar" ;)

Priset på färdig platta bör bli lite under 10' om man blandar betongen själv.

Utmaningarna som jag ser det nu är att kantisoleringen varken ska vika innåt eller utåt. Innan gjutningen tänkte jag fylla ut med 20 cm utfyllnad på utsidan av plattan. Spikningsplåtarna bör förhindra att kanten på formen viker innåt.

Vid gjutningen tänkte jag inte beträda plattan, vilket borde gå då plattan endast kommer mäta 3800*3800.

Redigerat 12 dec 2018 12:23
  2. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    Jag tycker du gör det onödigt svårt för dig. Jag skulle satsa på en kantmur av lecasten i stället. För en sporadiskt använd friggebod måste kantförlusterna vara försumbara. Om plattans överkant endast ska ligga 5 cm över marknivån måste du börja med att gräva ut ordentligt så att du får plats med 15 cm paddad makadam, 20 cm frigolit och åtminstone 7 cm betong. Jag bortser från dräneringsfrågor som du dessutom måste lösa. Om det inte är så att du har en massa små frigolitbitar över skulle jag använda så stora skivor som möjligt. Om underlaget är slätt behövs nog inga plåtar för att hålla frigoliten på plats under gjutningen. Om du murar in små bitar av armeringsstål i stötfogarna mellan lecablocken kan du naja fast rutnätsarmeringen i dessa. Glöm inte att hyra en vibreringsutrustning när du gjuter.

3. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 582 inlägg

vectrexPremiumikon: Hand

Snickerinörd
    Håller med ovan talare. Vill du så kan du limma på en 5cm cellplast utanpå lecastenen också. Avsluta med att limma billigast möjliga mineritskiva. Jag har använt windstopper, säljs på byggmax som trossbottenskiva.

Tror för övrigt att det går att komma billigare undan än 10 tusen för plattan, dock beroende på fraktkostnader för grus. En sån där liten platta kan man handgräva för.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.