Hej
Jag har precis brutit upp allt trägolv som låg på träreglar direkt på betonggolvet i 2 rum i källaren (20 + 16 kvm).
Rummen har inga direkt synliga fuktuppträngningar i betongen, däremot så har träbrädor varit ingjutna och änden som vätter mot en yttervägg har visat sig vara lite murken.
Grunden är inte dränerad, men nya dagvattenledningar finns sen 10år tillbaka.
Min plan var att lägga:
1. Markduk i botten för att förhindra klapperljud
2. Platonmatta
3. Cellplast 100mm
4. Golvspån
5. Vinylgolv
Men nu har jag märkt att det är en del jobbiga nivåskillnader lite överallt.
Rum 1 är hyfsat jämnt, men är ~10mm högre in mot kanterna
Rum 2 är till hälften som rum 1, men sen reser den sig mot kanterna
Om jag skulle mäta högsta toppen i rum 2 så är den ca 40mm över den normala nivån i rum 1
Jag har bilningsmaskin och tombola och har senaste året bilat ur och bytt alla avloppsrör i källaren.
Har även 200l tunna om det hjälper att blanda något i, samt tillgång till handhållen betongblandare.
Så nu vet jag inte hur jag ska lösa detta på bästa sätt.
Flytspackla till en jämn nivå?
Eller gjuta EPS-betong istället för att använda cellplast?
Jag har precis brutit upp allt trägolv som låg på träreglar direkt på betonggolvet i 2 rum i källaren (20 + 16 kvm).
Rummen har inga direkt synliga fuktuppträngningar i betongen, däremot så har träbrädor varit ingjutna och änden som vätter mot en yttervägg har visat sig vara lite murken.
Grunden är inte dränerad, men nya dagvattenledningar finns sen 10år tillbaka.
Min plan var att lägga:
1. Markduk i botten för att förhindra klapperljud
2. Platonmatta
3. Cellplast 100mm
4. Golvspån
5. Vinylgolv
Men nu har jag märkt att det är en del jobbiga nivåskillnader lite överallt.
Rum 1 är hyfsat jämnt, men är ~10mm högre in mot kanterna
Rum 2 är till hälften som rum 1, men sen reser den sig mot kanterna
Om jag skulle mäta högsta toppen i rum 2 så är den ca 40mm över den normala nivån i rum 1
Jag har bilningsmaskin och tombola och har senaste året bilat ur och bytt alla avloppsrör i källaren.
Har även 200l tunna om det hjälper att blanda något i, samt tillgång till handhållen betongblandare.
Så nu vet jag inte hur jag ska lösa detta på bästa sätt.
Flytspackla till en jämn nivå?
Eller gjuta EPS-betong istället för att använda cellplast?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev tillslut så att jag markerade "topologin" med laserpass för att sedan bila bort förhöjningarna.
I ena rummet blir det tyvärr att bila bort en kaka på 1-2cm på ena halvan. Jobbigt, men så får det bli.
I de största fördjupningarna kommer jag nog fylla med cement, men sen blir att flytspackla resten.
Blir det någon topp som blir kvar vid flytspacklingen så får jag dra av det med betongslipskiva.
I ena rummet blir det tyvärr att bila bort en kaka på 1-2cm på ena halvan. Jobbigt, men så får det bli.
I de största fördjupningarna kommer jag nog fylla med cement, men sen blir att flytspackla resten.
Blir det någon topp som blir kvar vid flytspacklingen så får jag dra av det med betongslipskiva.
Klicka här för att svara