Byggahus.se

Isolerad kanalfläkt i låda - hur koppla in?

1. B
    Medlem Nivå 2
    Ska koppla på en isolerad kanalfläkt på frånluftsystemet. Denna kommer jag bygga in i en trälåda med ytterligare ljudisolering. Jag vill ha den flyttbar för framtida ändringar av placering. Jag har tänkt att en potentiometer kan monteras på utsidan av trälådan för styrning och att fläkten sedan ansluts med en stickpropp ut genom lådan till vägguttag.

Är detta okej att göra, eller behövs fast installation? Om det är okej att köra med stickpropp, är det något jag får göra själv eller behövs behörig elektriker även om det inte är en fast installation?

2. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Hur flyttbar behöver den vara? Stationär elutrustning brukar anslutas fast, speciellt om den har lite högre effekt. Denna fläkt spelar ingen större roll om det ansluts fast eller med stickpropp. Men vad föranleder frågan? Varför vill du inte ansluta den fast?

Jag gissar att det har med kraven på behörighet att göra. Att ansluta en apparat med stickpropp kräver ingen behörighet men kan likväl vara ett brott mot samma elsäkerhetslag som behandlar behörighet. Du som innehavare är ansvarig för all elmateriel. Så om det vore olämpligt med stickpropp så får du välja vilken paragraf i lagen du vill bryta mot.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Vad menar du med potentiometer? Hoppas du menar varvtalsregularor? Beroende på utformning kan det behövas en eldosa för regulatorn.

4. B
    Medlem Nivå 2
    Jag vill kunna flytta på den under renovering för att komma åt samt längre fram placera den på annat ställe. Så tanken med stickpropp var alltså att dels kunna göra det själv nu, och göra den enkelt flyttbar utan att behöva anlita och vänta på elektriker både nu och vid framtida tillfällen. Men tolkade jag dig rätt bryter jag alltså mot lagen om jag gör på det sättet?

5. B
    Medlem Nivå 2
    Ja, steglös varvtalsstyrning 0-10V. Och kan monteras i utanpåliggande dosa, vilken jag alltså tänkte montera på lådan som fläkten ska vara i.

6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Nej jag skrev att om det är olämpligt med stickpropp så kan det tolkas som ett lagbrott, dvs om det t.ex skulle orsaka en brand av någon anledning.
    Det låter dock inte som att det skulle vara någon fara med det i detta fall.
    Det var mest skälet till din fråga om stickpropp jag undrade över.

7. B
    Medlem Nivå 2
    Då misstolkade jag, men förstår nu hur du menade. Tack för svar och förtydligande. När renoverandet är klart och den inte behöver vara flyttbar är det kanske bättre att göra en fast installation. Men då vet jag iaf att en flyttbar lösning med stickpropp är helt okej så länge och att jag kan göra det själv.

8. E
    Medlem · Nivå 20
    En stickproppsansluten fläkt kan ju vara en fördel vid rengöring. Lätt att göra fläkten spänningslös.
    Så är ex. vent.anläggningar i lägenheter utformade.

9. B
    Medlem Nivå 2
    Det verkar som om projekt ”flyttbar låda” inte går så bra. Både kopplingsdosa på fläkten och den medföljande till varvtalsstyrningen saknar dragavlastning. Finns det något sätt att lösa detta genom att montera en dragavlastning eller är det bara att skrota projektet?

Vad gäller själva inkopplingen verkar det inte vara några större konstigheter. Sladdställ 3G1,0mm2 till motorplint. Sedan styrningen en 10V ut till styrningen, en tillbaka till motorn utifrån ställt läge och sedan en jord. Men som den försiktiga general jag är dubbelkollat jag ändå att jag tänkt rätt med er mer kunniga:

Motorplint Styrning

Röd (+10VDC out) -> Us (supply voltage)

Blå (GND) -> - GND

Gul (0-10VDC In/PWM) -> + OUT (Output Voltage 0... Us)

Ok?

• Laddar…
  10. E
    Medlem · Nivå 20
    Ta en bild på dina grejor så blir det enklare att ge bra svar.
    Dragavlastning kan ju bestå av klammer runt kabeln utanför kopplingsdosan.

11. B
    Medlem Nivå 2
  12. P
    Medlem Nivå 8
    Även om han har stickpropp så kanske inget uttag finns där fläkten placeras. Då måste han dra fram ett nytt och det får han inte utan behörighet

13. B
    Medlem Nivå 2
    Uttag finns framdraget av elektriker. Egen grupp 10A 1,5mm2. Skulle stått ett FTX-aggregat på platsen enligt originalplan men så blev det det inte.

14. P
    Medlem Nivå 8
    Så vad är problemet?

15. B
    Medlem Nivå 2
    I post #9 redovisas nuvarande ”problem”. Jag har inte lika bra koll på lagar och regler som du uppenbarligen har, så därför frågar jag innan jag gör något jag varken bör eller får göra.