1 847 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Isolera yttervägg innifrån?
Håller på att renovera insidan på huset och funderar på att isolera innifrån. Det handlar om tre sovrum som ligger utmed en hel yttervägg. Just nu måste alla sovrumsdörrar stå öppna dygnet runt för att värmepumpen ska värma dessa rum.
Frågan är hur man gör detta bäst? Helst skulle jag vilja regla en liten bit från väggen, lägga ett lager isolering mot ytterväggen (liggande bakom reglarna) och sedan isolering mellan reglar. Plast och gips.
Huset är oisolerat. Har inga planer på att isolera utifrån utan antingen innifrån eller inte alls. Vi bor på västkusten (Halland)
Yttervägg utefrån och in:
2-3 cm Puts
Vass+hönsnät
liggande brädor
Papp
Stående träkärna (spåntad)
"Pappskivor" (~15mm)
Till saken hör att det är krypgrund under sovrummen och det är inte tätt mellan golv och vägg.
Vågar man isolera innifrån? Ska man i så fall fuktspärra före gipset?
Tacksam för svar!
Frågan är hur man gör detta bäst? Helst skulle jag vilja regla en liten bit från väggen, lägga ett lager isolering mot ytterväggen (liggande bakom reglarna) och sedan isolering mellan reglar. Plast och gips.
Huset är oisolerat. Har inga planer på att isolera utifrån utan antingen innifrån eller inte alls. Vi bor på västkusten (Halland)
Yttervägg utefrån och in:
2-3 cm Puts
Vass+hönsnät
liggande brädor
Papp
Stående träkärna (spåntad)
"Pappskivor" (~15mm)
Till saken hör att det är krypgrund under sovrummen och det är inte tätt mellan golv och vägg.
Vågar man isolera innifrån? Ska man i så fall fuktspärra före gipset?
Tacksam för svar!
Tänk på att bara för att du isolerar så kommer inte rummen värmas upp bättre med stängda dörrar.. Stänger du över natten så hinner det säkert bli kallt, det är ju det som är bekymret med luftvärmepumpar tyvärr.
Om du skall ha plast i väggarna bör du ha det i tak och i andra rum. Troligtvis har du inte det- Då skulle jag nog välja utan plast.
Alltså regla, isolera, spånskiva >=10 mm och gips 13 mm. Enbart gips är värdelöst.
Alltså regla, isolera, spånskiva >=10 mm och gips 13 mm. Enbart gips är värdelöst.
Klicka här för att svara