Håller på att inreda delar av vinden. Har tagit upp golv och tagit bort allt gammalt spån för att lägga glasull istället.
Finns det nån mening med att ha kvar trossbottensbrädorna istället för att ta bort dem och fylla upp med isolering ända ner till det gamla taket på undervåningen? Golvbjälkarna är under 200mm och jag vill isolera så mycket som möjligt. Att bygga på dem uppåt är intr rimligt då takhöjden blir för låg då.
Finns det nån mening med att ha kvar trossbottensbrädorna istället för att ta bort dem och fylla upp med isolering ända ner till det gamla taket på undervåningen? Golvbjälkarna är under 200mm och jag vill isolera så mycket som möjligt. Att bygga på dem uppåt är intr rimligt då takhöjden blir för låg då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinden ska delvis isoleras. Det är en yttervägg och två väggar mot kallvind som ligger emot detta utrymme så det måste värmeisoleras ordentligt.
Så pass litet utrymme som jag kunde ha sparat spånet på att det inte var värt det. Sen att spånet bestod av tidningspapper, grenar och stora stenar gör att jag inte ångrar att jag tog bort det.
Så pass litet utrymme som jag kunde ha sparat spånet på att det inte var värt det. Sen att spånet bestod av tidningspapper, grenar och stora stenar gör att jag inte ångrar att jag tog bort det.
Nå, men då så. Det bör gå bra att ta bort trossbottenbrädorna och isolera ner så utrymmet blir fyllt. Tung isolering är bra för det dämpar ljud bättre. Sprutad cellulosaisolering brukar vara lite kompaktare, annars är stenull bättre än glasull då den också är kompaktare. För ljudets skull så vore det bra att lägga gipsskivor el likn på de gamla trossbottenlisterna. Det hindrar inte att det går fint att isolera under också. Glöm inte att lägga vindskydd/dammskydd mot innertakspanelen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Är det värt att sätta energiglas i oisolerat fritidshus?
Fönster & Dörrar -
Hur bygga ett innertak under plåt på oisolerad men inglasad altan
Altan & Uteplats -
Hur ska jag isolera innertaket i mitt torp?
Byggnadsvård -
Hur isolera innervägg utan att riva upp den
Isolering -
Isolera källaren utan att dränera hela grunden?
Grund & Markarbeten