Byggahus.se

Isolera ventilationsrör vind

1. Maxizor
    Hobbysnickare · Stockholm / Järfälla · 151 inlägg

Maxizor

Hobbysnickare
    Tjo,
    Ny här på forumet och fråga om råd.
    Jag har ett 1-planshus med Nocktak och har FTX ventilation, men har endel isolering på rören som är rätt dålig.
    Vad är det för något man ska isolera rören med? De ligger fritt ovanpå takstolarna. Det är 80/100 rör.
    Det har varit glasfiberisolering med typ papp a la 1979/80 när det installerades!
    Tacksam för alla svar!

2. KnockOnWood
    Grundstött · Halland · 27 883 inlägg

KnockOnWood

Grundstött
    Hur ligger ventilationsrören, längs med eller tvärs över takstolarna?

Idé-exempel:
    I vårt hus ligger rören från FTX-aggregatet i "kattvinden" på ena sidan längs hela huset.
    Sedan går de tvärs över nere i bjälklagsisoleringen mellan takstolarna, för att nå alla rum.

De rör som går i "kattvinden" har vi isolerat med 500 mm lösull, som sprutades dit samtidigt som vi isolerade vindsbjälklaget i ett nybyggt litet stall.
    Enkelt och effektivt (y)

Med "kattvind" menar jag alltså utanför stödbenen på takstolarna.

3. Maxizor
    Hobbysnickare · Stockholm / Järfälla · 151 inlägg

Maxizor

Hobbysnickare
    Hej,
    Rören ligger ovanpå takstolarna och det är golv byggt strax över takstolarna, så lösull fungerar tyvärr inte. Så jag behöver något jag kan sätta fast på själva rören!

4. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 020 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Du kan köra med vanlig 45mm isolering på rulle som du skär till och binder fast med galvad bindtråd. Alternativt så använder du nätmatta som sys ihop med nämnda bindtråd.

5. T
    Medlem · 89 inlägg

Touchofred

Medlem
    Är det risk för kondens? Isf ska du isolera med lamellmatta och tejpa allt med alutejp samt dra najtråd runt så att det inte släpper.
    Annars gör du som det är nämnt ovan, nätmatta och sy ihop den med najtråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.