Jag har kommit över en Solfläkt som jag tänkte använda i sommarstugan som uppvärmning. Dagar på vår och höst när det varit kalla nätter biter sig kylan fast inomhus och när man kommer dit är det svårt att få en behaglig temperatur även om solen strålar ute.
Egentligen ska solfläkten monteras direkt på väggen men enda väggen jag har plats på är riktad mot öster och effekten kommer inte bli så bra.
Min tanke är istället att ställa den på taket med hjälp av en ställning, har låg lutning på taket, så jag kan rikta den mer syd/sydost.
Dilemmat är då att rören som ska ta luften från stugan, värma den, och sedan föra tillbaka varm luft in i stugan måste vara flexibla och isolerade. Dessutom måste de klara utomhusklimat. Jag har plåttak så vill inte borra upp hål i taket. Rören/slangen kommer gå kortaste väg från taket till borrade hål högt upp på väggen.
Rören bör vara 50-60mm för att passa på de förinstallerade rörbitarna på själva panelen.
Är det någon som har några idéer?
Kan jag ta typ vilken slang som helst och klä med vanlig rörisolering i plastskum eller finns det något smartare/bättre sätt?
Jag kan tillägga att allt som rör denna sommarstuga ligger just nu på lågbudgetnivå. Så billigt är bra även om det är något sämre än en dyr specialanpassad produkt.