Byggahus.se

Isolera vattenledning

1. K
    Medlem · 15 inlägg

KTEA

Medlem
    Hej,

Jag har en fundering på hur man isolerar vattenledning in i stugan på bästa sätt. Jag har en 32 mm pem slang som ca 50meter från huset ligger på 50cm djup ända fram till huset. Det finns ingen möjlighet att gräva ner den djupare så jag undrar hur jag ska göra för att isolera vattenledningen så jag kan använda den även på vintern. Kan man tex lägga frigolitskivor över slangen och sedan på med jorden igen? Finns det isf någon som vet hur tjockt frigoliten bör vara? Har sett att det finns speciella rörisoleringar men jag tycket att de verkar vara så tunna. Har även sett att det finns speciella värmeledningar men det har jag tänkt att ha enbart från huset och ner en bit under mark

Tacksamför svar.
    Mvh KTEA

2. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 352 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Det enda säkra är nog att gräva ned den lite djupare.
    Isolering hjälper iof annars, dock blir det nog väldigt mycket om du skall få det frostfritt på 50 cm djup (beror iof vart du bor)

Om frostfritt djup är 1.80 cm (mellansverige/dalarna) så kan du nog isolera med 20 cm frigolit på 90 cm på varje sida så bör den kunna ligga på 90 cm djup istället (om det är "normal" mark, dvs inte lera eller silt etc). Tyvärr innebär 50 cm troligen inte att du kan ha 40 cm frigolit 180 cm på varje sida, men det går kanske att räkna så ? Men det är ju dessutom lite opraktiskt att gräva såpass mycket, då kan man ju lika gärna gräva ned ledningen djupare :)

En självreglerande värmekabel är nog den lättaste lösningen tyvärr, men att isolera hjälper ju också - så både och skulle nog vara mitt råd...

/K

3. C
    Medlem · Sollentuna · 2 766 inlägg

ClasseClas

Medlem
    Jag håller med klaskarlsson. För egen del har jag självreglerande kabel längd 5 meter från trossbotten och ner i backen och i övrigt ligger PEM-slangen på frostfritt djup. Fördelen med en självreglerande kabel är att den använder så mkt energi energi som behövs för att hålla slang+vatten fri från frost. Bättre isolering gör att kabeln inte förbrukar lika mkt snitteffekt. Sedan kan man komplettera med en termostat som slår på värmekabeln först vid utetemperatur säg -5 grader.

Tyvärr kostar en 50 m kabel en del pengar, men jag tror det är enda vettiga lösningen för att säkra vintervattnet.

Här finns lite info om isolering och frostfritt med Sverigekarta (dock helt andra produkter) http://www.dow.com/styrofoam/europe/sw/insulate/swisgr09.htm

4. M
    Medlem · Norrbotten · 2 262 inlägg

mlkjhr

Medlem
    Du kan inte ha termostat på värmekabeln, om tjälen trängt ner till slangens djup så kommer den att frysa om termostaten stänger av kabeln om det råkar bli varmt i luften!
    Dessutom är en termostat helt onödig om man har en självreglerande värmekabel, den är nämligen en termostat i sig själv.

5. C

ClasseClas

Medlem
    Visst är det så att kabeln är självreglerande, men i mitt fall får jag in ca 2-gradigt vatten från brunnen året om, och värmekabeln jobbar då hela tiden, sommar som vinter. Nu stänger jag av kabeln manuellt under sommarsäsongen. Jag vill hävda att det går att kombinera med en termostat, det gäller att ställa in termostaten "rätt". Om det sedan går att räkna hem termostaten låter jag vara osagt.

6. M
    Medlem · Norrbotten · 2 262 inlägg

mlkjhr

Medlem
    Att stänga av under sommaren är helt OK men att ha en termostat som stänger när det råkar bli blidväder nån gång i januari då tjälen ligger djupt under slangen funkar inte, den kommer att frysa på nolltid, det var det som var min poäng.

7. C

ClasseClas

Medlem
    Visst är det så. Jag har kollat lite på effektförbrukning på värmekablar och vid +5 grader så drar de flesta kring 10-13 W/m, vilket innebär minst 500 W på 50 meter. Driftkostnaderna för elen blir inte att leka med i det här fallet. En årssnitteffekt på 250 W ger en årsförbrukning på nära 2200 kWh.

• Laddar…
  8. Hobbit
    Medlem · 500 inlägg

Hobbit

Medlem
    Har haft värmakabel i min slang i snart 10 år nu.
    Inga som helst problem. Jag ringer bara grannen
    någon vecka i förväg och han fyller på pumpautomaten
    och sätter in värmekabeln. Funkar perfekt. Utan
    termostat.

Hobbit

9. klaskarlsson
    Medlem · Stockholm · 4 352 inlägg

klaskarlsson

Medlem
    Problemet du får med att försöka reglera med både termostat och självregelering är ju tex att i luften kan det en januaridag bli uppåt 15 grader, men i marken är det fortfarande fruset. Stänger du då av värmekabeln (via termostaten) så får du en ispropp om inte vattnet rinner.

På¨samma sätt om du sätter termostaten på avstängning vid säg 20 grader, ås kommer kabeln vara på väldigt mycket i onödan, eftersom lufttempen under sommaren ganska ofta går under där, även om marken är varm...

Så en manuell knapp är nog bättre. Sätt på när du är där, slå av när du inte är där elelr om det är varmt ute/i marken.

/K

10. Per Kele
    Medlem · 1 inlägg

Per Kele

Medlem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.