Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Isolera vår/höst uterum väggar - ångbroms?

1. GreenYoda
    Renoveringsnovis · Skåneland · 140 inlägg

GreenYoda

Renoveringsnovis
    Ny dag, nya bekymmer, ny trådstart på BH...

Vi håller på att bygga uterum, och jag tror att vi behöver tänka om kring isoleringen nu medan vi har chansen.
    Uterummet ligger delvis "inskjutet" i fasaden, se skiss. Golvet är isolerat med 100mm cellplast ovanpå makadam/stenplattor.
    Inne i uterummet finns alltså två väggar som utgör fasad till bostad (vägg 1-2) och en vägg som löper från husfasaden och ut (vägg 3a-3b). Dessutom finns ytorna över skjutpartierna, 4-5.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Väggar.png

Vägg 3a utgörs just nu av panel (utsida) - stenullsisolering - panel (insida).
    Vägg 3b är inte klar och består av enbart panel (utsida).
    Frågan är om jag borde ta upp vägg 3a och göra om hela vägg 3 på följande sätt:
    Ytterpanel (utsida) - vindpapp - isolering 70mm - ångbroms - gips (insida).
    Ångspärr går ju bort pga tätheten, men ångbroms borde väl vara vettigt? Vilken produkt är det jag letar efter?
    Stenull som isolering valdes av min snickare (som förtroendet just nu är lågt för efter en del klantigheter) och efter att jag läst på lite tänker jag att jag borde valt träfiberisolering istället. Hur stor roll spelar detta? Borde jag byta?
    Väggarna 1-2-3 ska gipsas på insidan så panelen kommer inte vara synlig.
    Borde jag sätta cellplast eller stenull/träfiberisolering på vägg 4-5 också? Ska jag ha vindpapp eller ångbroms där också?

Rummet ska vara frostfritt och så fuktfritt som möjligt då vi hoppas kunna ha en tygsoffa där ute utan mögelproblem. Glaspartierna är vår-höst (u-värde 2,9) och det är västra Skåne. Solen ligger på från tidig morgon till tidig eftermiddag och det blir väldigt varmt, jag tror knappast att det kommer vara något tillfälle under året då rummet är svalare än utomhustemperaturen.
    vägg1.jpg
    vägg 2-3.jpg
    vägg4.jpg

vägg5.jpg

2. GreenYoda
    Renoveringsnovis · Skåneland · 140 inlägg

GreenYoda

Renoveringsnovis
    Inga svar, så jag klurar vidare.

Tänker nu bryta upp hela vägg 3 och sätta isolering enligt följande bild. Funderar på att skippa luftspalt och sätta vindpapp kloss an mot baksida panel. Eftersom väggen är så pass tunn (reglar 70mm, så totalt runt 120mm) tänker jag att den borde kunna torka ut ändå, det är ju inte lufttätt.
    vägg_lösning.png

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.