Byggahus.se

Isolera vägg

1. T
    Medlem · 30 inlägg
    Hej Alla,

Mitt första inlägg här även om jag läst i timtal!

Jag och sambon har köpt ett gammalt timmerhus (läs sommarstuga) från 1850 där vi börjat byta fasadpanelen. Nu har vi börjat fundera på isoleringen. På första våningen är det timmerstomme där vi inte tänkt ha mer isolering än enbart timret. På andra våning är det en modernare konstruktion med reglar (tjocka lodräta stockar var 80cm). På dessa har vi satt vindpapp sedan spikläkt och slutligen panelen. Min fråga är nu, går det att spruta lösull (trä/cellulosa) inifrån? Vad jag kan se som ett problem är att den sprutade isoleringen "trycker ut" vindpappen mot panelen och hindrar luften att cirkulera mellan pappen och panelen. Är jag ute och cyklar? :)

Ps: det är ett sommarhus och skall ställas kallt på vintern.

Mvh

2. T
    Medlem · 436 inlägg
    Vilken färg ska du ha på pannelen? Slammfärg (falurödfärg) ? Om du ska ha det är det inga problem. Andra färger kan vara för tätta.Så inte fukten kommer ut ordenligt fort.

3. T
    Medlem · 30 inlägg
    Jo, det blir faluröd på panelen.

4. T
    Medlem · 30 inlägg
    Så man behöver ingen skiva (eller liknande) för att skapa "styvare mothåll" för sprutad isolering?

5. T
    Medlem · 436 inlägg
    Det är alltid bra med en skiva som är styv (tex asfaboard). Men du måste inte. Pappen kan pulsera. Rör sig med vinden och pumpa ut den varma luften som ligger i isoleringen.

6. K
    Medlem · 2 493 inlägg
    Finns det verkligen studier som visar på sådan "pulsering" eller är det bara teorier?