Hej,
Har ett sommarhus (timmerhus) med en kallkällare.
Idag är det dragigt vid golvet inne i huset och isoleringen i taket i källaren (eller under golvet i huset beroende på hur man ser det) är bristfällig.
Jag tänkte riva ner innertaket från kallkällaren sätta ny isolering, samt nytt undertak i källaren.
Hur gör jag? Nån vänlig själ som vill dela lite kunskap?
- Papp mot golvet?
- Isolering? Skivor? Träfiberisolering? Spelar det någon roll?
- Papp igen?
- Behövs nån luftspalt nånstans?
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in![]()
625 läst · 3 svar
625 läst
3 svar
Isolera taket i en kallkällare för att inte ha svinkallt och dragigt golv inne
-
-
24 nov 2019 16:54 #2
Och draget i golvet kommer nerifrån källaren och inte från otätheter i väggarna/syllen/grunden?
-
24 nov 2019 17:28 #3
Japp. Egentligen en parantes, då jag tänkt mig på att fixa isoleringen hursomhelst. Men just nu så är det helt oisolerat på sina håll.
-
25 nov 2019 19:28 #4
Då är det ju egentligen en vanlig trossbotten, dvs principiellt samma som vid krypgrund.
Lite bökigare att göra det underifrån...
Man kan väl aldrig ha för många papplager som vind-/dragtätning, men normalt är en trossbotten bara tätad i botten, Kan tänka mig att om man har ett rejält skurgolv så är det kanske inte idealt med papp direkt under golvtiljorna.
Glasull är väl det billigaste att använda, men i en gammal timmerstuga skulle väl en träfiberisolering kännas mer rätt, och dessutom betydligt trevligare att jobba med underifrån. Beror ju lite på ytan. I ett litet hus blir merkostnaden i kr inte så blodig.
Med trä- eller t ex linisolering (skivor) så är det bara att trycka in isoleringen, pappa med rejält överlapp och klämma skarven med regel/läkt eller direkt undertaket. Ingen luftspalt behövs.