Isolera tak i samband med omläggning

719 läst  7 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Planerar att byta tak och funderar då på att passa på att tilläggsisolera.

Bifogad bild visar hur det ser ut idag. Själva takkonsttuktionen är betongpannor - bärläkt - impregnerad board - takstol.

Mina funderingar går mot att göra en så kallad klimatvind liknande det som beskrivs här:
    http://bewi.com/sv/tools_documents/anvisningar

Alltså att ha isolering så långt ut det går för att flytta ut daggpunkt och få en varmare vind och förhoppningsvis en fuktsäkrare konstruktion.

En av firmorna jag haft kontakt med är inte sugna på att isolera på detta sätt utan säger att metoden inte är tillräckligt beorövad.

Vad säger ni andra här på forumet om denna metod och finns det andra metoder ni rekommenderar?

2. FG
    Medlem · Nivå 9
    Det har skrivits en hel del om klimatvind/varmvind på forumet tidigare om du söker.
    Det är en mycket bra metod för att bygga en fuktsäker vind, förutsatt att man bygger på rätt sätt. Vanligare utomlands än i Sverige än så länge. Isoleringen ska placeras utanför takstolarna och på så sätt slipper man köldbryggor. Det är också en bra metod om man är ute efter värmeisolering av taket på sitt gamla hus där det inte finns utrymme för invändig isolering. En annan fördel är att man oftast inte behöver ha kvar uteluftsventilationen av vindsutrymmet.

Det är ju rätt sällan man byter tak så jag hade valt utvändig isolering alla gånger.

• Laddar…
  3. M
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar.

Har fått för mig att denna metod ska vara bra när jag läst runt. Det jag gillar är att det känns som att det blir bättre förutsättningar att få en varmvind med minskad risk för kondens på bjälklag, minskad andel köldbryggor, går att isolera hela taket på 1 1/2 plans villa även vid snedtaket.

Firman kommer på besök idag så får se vad de säger vid ett personligt möte.

• Laddar…
  4. O
    Renoveringsnovis · Nivå 12
    Vill minnas att det var rätt många trådar ang detta här på forat för typ 4 år sen. Länge sen jag såg något nu men har säkert missat. Det gäller nog att hitta ett företag som har erfarenhet av lösningen och inte bara köra i gamla spår. Om det är en bra lösning eller inte låter jag vara osagt

5. T
    Husägare · Nivå 9
    Hur gick mötet med firman?
    Jag är också imtresserad av att bygga klimatvind men min snickare jag vanligtvis har hade aldrig isolerat utanpå och ville mkt hellre bygga på takstolarna utåt om man ville ha mer isolering.
    Men jag tycker det låter så mycket smartare att flytta ut daggpunkten utanför råsponten.
    Uppdatera oss gärna.

6. M
    Medlem Nivå 1
    Firman var fortsatt skeptisk och tyckte det lät väldigt fel att göra om med takfotsventilationen och isolering på råsponten. Men de verkade ändå ha ett öppet sinne så de skulle undersöka Moniers system. De pratade också om att de hellre skulle bygga på takstolarna utåt, lägga glasullsisolering och sedan råspont och "traditionellt" tak. De öppnade även upp för fler lösningar och nämnde att de jobbat lite med Foam King. De fick med sig en kopia på ritningen över vår takkonstruktion.

Så summerat så kommer de lämna offert på några olika lösningar samt söka samarbete med firmor som är mer inriktade på isolering och har större kunskap inom området. Är positivt överraskad av firman och fick en annan bild av dem efter mötet iom att de verkade väldigt öppna och lyhörda för våra önskemål och tankar.

• Laddar…
  7. M
    Medlem Nivå 1
    Efter att ha legat nere hela vintern har det äntligen börjat komma lite förslag från byggfirman.

Förslaget på utförande för isoleringen är att:
    * Oljehärdad board monteras underifrån
    * Takstolarna höjs ca. 15cm
    * Glasfiberisolering ca. 12cm
    * Luftspalt

Efter det så blir det råspont och traditionellt uppbyggt tak.

Någon som har erfarenhet av liknande lösning eller några kommentarer?

8. FG
    Medlem · Nivå 9
    Paroc byggde om ett helt hus till lågenergihus som ett projekt för några år sedan. Där isolerades taket från utsidan med stenull. Det är ett alternativ till cellplast. Det man får tänka på är hur mycket isolering man har på utsidan och insidan av taket och om det är råspont mellan isolerlagren för det kan blir fuktproblem om man gör fel.

"På Länsmansvägen 32 i Stockholm genomför man just nu ett pilotprojekt där man testar renZERO™-konceptet på ett enfamiljshus från 1945. Målsättningen är att ta husets energianvändning från 128 kwh/m2 till 25 kwh/m2 vilket är på samma nivå som för ett nybyggt passivhus. "

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: