Byggahus.se

Isolera stenväggar på insidan...   råd och ti

1. SWE_Monstro
    Medlem · 137 inlägg
    Hejsan alla kloka vänner....

Ska snart till att renovera upp vår ovanvåning i ett 1½plans hus i skåne från början av 1900 talet, huset är byggt av tegel och ytterväggarna är idag isolerade på något sätt på insidan (alla utom norrsidan på ovanvåningen), dock har jag inte öppnat och tittat än....

Nu ska vi som sagt riva ut allt på ovanvåningen för att fixa till tak isoleringen (som idag saknar luftspalt) och iomed det så vill jag naturligtvis även fixa till lite andra grejer, som tex ytterväggarna!

hur ska man gå tillväga!? regla upp och sätta skivor?! o plast? fukt?! mura uåå ett extra lager med kanske 100 mm leca och sen putsa!?

Vad finns det för möjligheter och problem...

2. SWE_Monstro
    Medlem · 137 inlägg

Re: Isolera stenväggar på insidan...   råd och ti

Hmm.. ingen som vet något om detta!?

3. C
    Medlem · Skåne · 2 inlägg

CJTF

Medlem
    Hej,

Intresserad av att veta hur du löste isoleringen av gavlarna. Har själv ett liknade hus, där jag renoverar det övre planet. Undervåning låter jag vara som den är, dvs skalmur som är putsad på insidan. Gavlarna på övervåning har tidigare varit klädda med gips, vindpapp och 45mm regel till tegelväggen. Gavelväggen i kallvindarna har varit isolerad med 100mm gullfiber. Just nu så lutar jag åt att putsa om gavlarna (vindskydd samt så tror jag det bindersamman tegelväggen på ett bra sätt). Därefter sätta en träregel 20-30 mm utfrån tegelväggen så att det blir en lutfspalt, 2x45mm isolering omlott, fuktspärr, 13mm playwood och tillsist ett larger med gips. Tacksam för synpunkter samt förslag på andra konstruktioner som ger en sund isolerad vägg i ett gamalt hus.

Mvh CJTF

4. J
    Medlem · Uppsala · 336 inlägg

jawen

Medlem
    Tror nog det blir precis lika bra att sätta träregeln mot tegelväggen bara du har en sylpapp emellan, väggen kommer bli kallare och något fuktigare än förut men det torde inte spela någon större roll om du inte har kastregn som träffar högt i nov/dec/jan/feb.

MvH Jawen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.