Jag håller på och installerar ett Heru FTX-system på kallvinden i en vanlig villa 115 kvm som ligger i Stockholm. Jag ska isolera mina spirorör, kondensisolera några, värmeisolera andra.
Rören på vinden är uteluft, avluft, tilluft, frånluft.
Någon har sagt till mig, kör isolerstrumpa 60 mm (PE 60) på alla rör.

Isolerstrumpor-PE 30/60

Nån annan säger att PE 60 är för tunn isolering vad gäller till/från-luft
Nån annan säger att PE 60 är onödigt dyrt/tjock för uteluft/avluft

Entreprenören tänker ta 620 kr/exkl moms. för Isolerstrumpa PE 60 4 meter avsedd för 160 mm rör.

5 st x 620 = 3100 kr, dyrt?

Vad säger ni om detta?

Ute och avluften räcker med PE30 om kanalerna går på kallvinden.
Igentligen behöver du inte isolera ute/avluft överhuvudtaget så länge dom inte går genom varmare utrymme med mer fukt.
Men man brukar rekomenderar att använda någon form av diffusionstät isolering på dem.

Till och frånluft är det för lite med 60mm isolering.
Som jag sagt i andra trådar, använd vanlig byggmatta med papp + spoltråd runt. (billigt och enkelt, men kanske inte så snyggt).
Kom gärna uppemot 200mm isolering.

Har jag förstått rätt att:

Rör med kall luft i varma utrymmen ska kondensisoleras (ex. inomhus)

Rör med varm luft i kalla utrymmen behöver INTE kondensisoleras (ex. kallvind)

Det gäller generellt att varm luft innehåller mer fukt än kall luft. När den varma luften träffar en kall yta vill fukten i luften fällas ut som kondens/vätska. Sedan bör man ju isolera alla rör mellan rummen/luftdonen och värmeväxlaren för att inte slösa energi.
Kuec skrev:
Rör med kall luft i varma utrymmen ska kondensisoleras (ex. inomhus)
Ja, annars blir det kondens på rörens utsida.
Kuec skrev:
Det är risk för kondens på rörens insida om man inte isolerar här.

OBS, jag är ingen fackman på området, så om någon med sådan kunskap förstår att jag har fel så får ni gärna upplysa mig och forumet.

Kuec skrev:
Precis ... men dessa rör bör isoleras väl om du har FTX ... för inte skall det försvinna temperatur på vägen.

För rör med annan temperatur än omgivningen gäller generellt:

Kallt rör i varm miljö -> diffusionstät isolering
Varmt rör i kall miljö -> vanlig isolering

Man vill alltid ha en fuktspärr på den varma sidan för att hindra att fukt från luften vandrar mot kylan och kondenseras. För ett varmt rör i kall miljö utgör röret diffusionsspärr.

• Gilla
Uldis
  • Laddar…
Hej

jag ska dra mina rör ovanpå takstolarna och sedan spruta på lösull 450-500mm (rör 200mm).

krävs det då någon extra kondensisolering där rören går igenom lösullen?

Piskar igång en gammal tråd!

Håller på och drar ventilationsrör på min vind som ska tilläggsisoleras.
Från köket kommer jag att brandisolera röret med folienätmatta, 30mm.
sen från badrummet så tänkte jag dra en kondensstrumpa, http://np.netpublicator.com/netpublication/n28949191
Jag gjorde samma lösning med kondensstrumpa på min avloppsluftning men märkte nu att det kondenserar på insidan av isoleringen.

Men av läsningen här så tolkar jag det som att jag inte skulle behöva isolera varken avloppsluftningen eller badrumsröret, köksfläkten måste ha en brandisolering, stämmer det?

Många säger olika angående isolering...

Fakta:
Uteluftskanalen har fullt av kondens på utsidan som droppar ner i isoleringen, och jag har torkat upp en stor pöl under isoleringen.
Jag kontaktade vent.firman som installerade, svaret är att det inte behövs kondensisoleras...!?

Jag har Östbergs FTX Heru 130S installerad på kallvinden.
Jag tittar i användarmanualen, där står det att uteluftskanalen SKA kondensisoleras och de rekommenderar även att avluftskanalen ska kondensisoleras.
Jag ringer Östbergs för att vara säker på att jag inte misstolkat något.
De svarar att det är ett krav från deras sida att uteluftskanalen ska kondensisoleras.
Hur kan installatören misstolka detta som dagligen(?) jobbar med detta?
Jag som novis har ju kunnat ta reda på detta på 5 minuter...

Nåväl, jag ringer vent.firman och påtalar att de har gjort fel, men de hävdar att det inte behövs...
De säger att det är ingen annan än jag som har detta problem..
Hur vet de det? Förmodligen finns det en hel del som bör ta en titt på sin vind.
Han vill ta med och visa något papper för mig som visar att det inte behövs isoleras, vilket jag säger att jag skiter i.
Tillverkarens tydliga skriftliga och muntliga krav, samt ett rör fullt med kondens talar sitt tydliga språk!
Det finns väl en anledning till att Östbergs har dessa krav, men detta tycks inte dessa klåpare till hantverkare fatta...

När jag sen börjar titta lite närmare på deras övriga jobb på vinden ser jag att de fuskat vid övrig isolering också.
De har satt isolering på framsidan av ett rör, men baksidan som inte syns, där saknas det isolering.

Redigerat:
Installationsfirman har slarvat och du ska reklamera jobbet. Manualen till din Heru är helt korrekt och även andra länkar på nätet säger samma sak exempelvis luftbutiken.

• Gilla
miksil
  • Laddar…
Jag vill inte ha hit den firman igen, eftersom jag inte litar på att de kan göra det riktigt.
Och eftersom han inte tycker att han egentligen gjort fel, eftersom det för tre år sedan inte var självklart, kommer han med all säkerhet att ta betalt för isoleringen, men han får inget mer av mig.
Första vent.firman är säkert inte så dålig egentligen, men faktum är att de inte haft full koll på vad som gäller, och hur ska jag då kunna lita på att de denna gång gör allt korrekt..?
Jag betalar hellre nån annan att göra det. Då kan den firman samtidigt kontrollera att övrigt är ok.

Det är rätt enkelt att riva och sätta på en isoleringsrumpa på röret. Kan bli lite borrande om det är popnitat...

Går inte strumpan förbi en skarv om det är popnitat?

Bumpar en äldre tråd istället för att skapa en ny :)

Ska installera en HERU S 100 EC på kallvinden i huset. Har dock lite frågor;

Ventilationsfirman som ritat upp anläggningen säger att jag ska isolera samtliga till och frånluftsrör med 100mm byggmatta.

* Vilket är enklast/bäst, köra dubbla varv med 50mm matta eller dra ett varv 120mm isolering av sån här typ;
https://www.byggmax.se/isolering/mineralull/isoleringsrulle-lambda-39-p16525

* Räcker det att dra ihop skarven med spoltråd eller ska man även dra en remsa tejp?

* De cirkulära ljuddämparna (Lindab) har 50mm isolering. Ska/bör man lägga på ytterligare 50mm även på dessa?

* Kan man även linda runt byggplast runt de isolerade rören? Inte för jag tror det fyller någon funktion utan mer för jag vill det ska se lite prydligare ut.

Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.