Byggahus.se

Isolera sockel

1. F
    Medlem · örebro · 6 inlägg

flyggrodan

Medlem
    Hej
    Bor i ett 2-vånings funkishus byggt -36. Nu har vi tilläggsisolerat väggarna samt bytt fönster. Dessutom har vi satt ISODRÄN-skivor under mark. och dränerat.. Vårt hus är ganska litet varför vi vill öka användningen i källaren. Det frågan gäller är... Hur isolerar vi den bit som fattas, d.v.s. sockeln ovan mark. Finns det risk att fukt kryper upp bakom? Ska vi helt enkelt låta bli att isolera..och bara reparera putsen? Jag har fått en del motsägelsefulla svar då jag kontaktat "proffsen" Sätter man markskiva direkt på överkantslisten till ISODRÄN:en och putsar på det...

Bifogar ett par skisser på hur det ser ut. (En bild säger ju mer en tusen ord?) Det finns lite frågor & funderingar även i dokumentet (Eftersom det inte gick att ladda upp powerpoint så är det inklistrat i Word-format så det kan visas lite konstigt

Hjälp! :confused:

2. P
    Medlem · Stockholms Län · 2 632 inlägg

Per-Erik

Medlem
    ja.. detta verkar inte vara så lätt..

Går väll att sätta cellplast där som man sedan putsar utanpå.
    fast frågan är om cellplast är så bra, kan tänka mig att det är bättre med typ Isodrän som andas i stället och putsa på den. Jag vet iallfall folk som tänker göra så. Fast de drännerade om och ska nu (nästa år?) tilläggsisolera fasaden. Men i samband med dräneringen så drog dem upp isodränet hela vägen över Sockeln.. Så just nu sticker den ut, utanför "fasaden". Ser lite lustigt ut.
    Fönstren sitter kvar där de satt från början, så det är lite skottgluggar. Men det är källare så man tänker inte så mycket på det. Skyddar ju fönstren lite mera också, då fönstren nästan är i marknivå.

3. F

flyggrodan

Medlem
    Fasen också... Fick offert från murarfirman om de ska putsa och det är ju SVINDYRT, vilket gjort att jag tänkt om :)

Det jag funderar på nu är att:
    Regla utanpå sockeln med 2 x 3 tum liggande. (nedre regeln ovanför marknivå)
    Isolera mellan reglarna (markskiva eller stenull?)
    På med vindskydd
    Stående reglar
    Montera Minerit
    Måla med putsfärg
    Hur låter det??

De frågor jag ställer mig då är:
    Finns det risk att fukt kryper in och stannar i isoleringen och gör det i så fall ngn skada?
    Isodränen är ju ca 10 cm under mark vilket innebär att jag vill isolera hela vägen ner

4. P
    Medlem · Stockholms Län · 2 632 inlägg

Per-Erik

Medlem
    I stenull kan jag tänka mig att fukten vill stanna. Framför allt om det är under mark.

Man skulle ju kunna ta en marksiva en bit upp på väggen, fukten kan ju komma från källar väggen också. Sedan fortsätta med miniralull.

Jag hade nog inte vågat att sätta en miniralulls skiva under mark iallafall. Den lär ju bli genomvåt, och då isolerar den ruggit dåligt. måste ta lång tid innan den torkar upp.

Vanlig (mark) Cellplast skulle nog kunna stänga inne fukt i källar väggen. Så en Cellplast som andas kanske är bäst...

I stället för minerit kolla upp denna skiva.. FiberCement skiva är ju ganska så dyr.!
    http://www.steni.com/article.asp?uid=254
    Med den skiva så spar du ju dessutom in på målar färgen :)

Men gratis lär väll den knapast vara..

5. F

flyggrodan

Medlem
    Jag kollade upp Steni-skivan... Problemet är att sockeln är för hög så jag kan inte använda deras standardskiva...

Nu har tumlare & tvättmaskin pajat så jag skjuter upp arbetet till våren, men det lutar nog åt markskiva längst ner... sedan mineralull längre upp och Steni-skivan längst ut :p den var ju skitsnygg!

(om jag nu inte får fatt i en billigare murare förstås) Jag frågade den jag fick pris av vilka garantier han gav, man vill ju inte att det ska spricka och bli fult alltför snabbt.... Jag blev en smula förvånad då han inte hade koll på vad som gäller, men han sade att han lämnar 2 års garanti på jobbet, det verkar "snålt" tycker jag...

Redigerat 30 aug 2008 13:39
  6. estwing
    Medlem · västra götalands · 1 972 inlägg

estwing

Medlem
    jag tog 50 mm cellplast som jag tog kakelfix på.
    utanpå lade jag glasfiberväv sen putsfiberbruk...
    simpelt enkelt.....'

mvh
    snickar estwing

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.