Hej, håller på och bygger om en vindslägenhet och klurar på isoleringen.
Kommer riva nuvarande innertaket och bygga snedtak upp till nock.

Yttertaket hålls uppe av 265 mm tjocka limträbalkar som lutar ca 30 grader. Mellan dessa sätter jag 210 mm isolering, där det yttersta lagret mot taket utgörs av en byggmatta med papp. Kvar blir en 55 mm luftspalt. Ingen plats för mer isolering där alltså...

Härefter kommer mitt dilemma. Efter jag satt ångspärr har jag 3 möjligheter.

1. Sätta osb+gips direkt mot ångspärren (ger mest utrymme, men känner mig tveksam till denna lösning)
2. Sätta gles+osb+gips. Medelvägen som minskar "mätbara rummet (dvs min 190 cm takhöjd)" med ca 5 cm men förenklar kabeldragning, minskar risk att skada ångspärren vid ev montage av lampor etc.
3. Sätta 45 mm reglar samt 45 mm isolering. "Mätbara rummet" minskar med ca 10 cm, men i gengäld får jag mer isolering.

Tips om hur jag ska tänka...
Är alt 1 ett bra alternativ och jag oroar mig i onödan?
Ger 45 mm extra isolering så mycket effekt att det är värt att offra lite utrymme?
Eller bör jag ta medelvägen?

Tacksam för kloka svar...
 
Fördelen med en 45mm skiva är ju att du får den på tvärs jämfört med isoleringen mellan takstolarna. Dvs det kommer att isolera bättre om du får glipor mellan isolering och takstol.
 
Tack johel572, det är helt klart en aspekt jag ska ta med i beräkningen!
 
En extra 45:a ger inte mycket isoleringsmässigt när du redan har 210 mm. Du kan gå in på http://www.energiberakning.se/U_medel/U_medel.aspx och räkna lite.

En snabbkoll ger att det sänker u-värdet från 0,234 till 0,194. Kanske blir effekten något större tack vare de minskade köldbryggorna men det är ändå ganska marginellt. Säg att detta innebär att du sänker u-värdet med 0.05 på en yta av 50 kvm. Med en genomsnittlig temperaturskillnad på 20 grader på de båda sidorna om isoleringen ger det: 0,05 * 50 * 20 = 50 W i skillnad i värmeeffekt. Säg att du behöver värma med dessa extra 50 W under 6 månader per år då blir det: 0.05 * 24 * 30 * 6 = 216 kWh. Alltså runt 300 kr per år om du värmer med direkt-el, (runt 100 kr med värmepump). Rätt precis samma skillnad som att byta en 60Ws glödlampa mot en 11 w lågenergilampa som är tänd i genomsnitt 12 h per dag.

Hur viktigt det där extra utrymmet är kan bara du avgöra som vet hur lägenheten ser ut. 10 cm skillnad kan ju betyda lite för placeringen av en säng eller liknande. Tänker du dig sälja snart och vi talar om en lägenhet i en storstad kan ju en kvadratmeter till betyda många tiotusenlappar.

Vi har själva gjort om innertaket och isoleringen på ovanvåningen av vårt 1½-planshus och valde att sätta plyfa och panel direkt mot luftspärren för att förlora så lite utrymme som möjligt. Elen drogs dolt på isoleringssidan om luftspärren. I ett tak är det ju ändå oftast bara en takdosa att täta spärren vid så så farligt är det inte att göra så (om du nu inte tänker dig massa spottar, men då måste du ju bygga ned taket för det också).
 
Tack Macarus, bra länk och bra tankar där. Har större problem med att det blir varmt på sommaren än kylan på vintern.
Har också funderat på det där med elen om man drar plattorna direkt mot plasten, men det borde gå att lösa med lite planering... Har funderat på takspottar, men dessa sätter jag isf högst upp vid nocken och där märks det nog inte så mycket om jag bygger ner mig lite.

Min största nojja är om jag tex skulle montera upp tavlor etc att man lätt råkar göra hål i plasten bakom utan att veta om det.
Hur mycket påverkar ett litet hål från en skruv? Försummbart?
 
Vinsdman skrev:
Min största nojja är om jag tex skulle montera upp tavlor etc att man lätt råkar göra hål i plasten bakom utan att veta om det.
Hur mycket påverkar ett litet hål från en skruv? Försummbart?
Tja, alla hål i plasten är ju dåliga. Eftersom det oftast är en hel del övertryck närmast taket trycks ju luft ut i alla otätheter. Samtidigt finns det alltid vissa små otätheter och det är knappast så mycket luft som kan gå igenom ett hål med en skruv i, speciellt om skruven först gå igenom en gipsskiva. Du har ju också en rätt måttlig isoleringstjocklek vilket mildrar problemet med kondens.

Fast jag är nog inte helt med dig på din noja över tavlor etc. Dessa fästs väl snarare i väggen än taket?. Personligen tänker jag att det är rätt sällan man skruvar så mycket i taket. Du kan ju också alltid välja så pass korta skruvar att de bara drar i OSB:n, alternativt se till att pricka reglarna.
 
Nej du har nog rätt. Kanske oroar mig i onödan. Har tex tänkt att på ena sidan ha en 3 m lång vägg av skjutdrörrar längs ena snedtaket - och i detta sätta in ett litet hemmakontor som går att stänga om när det inte används. I det läget gör 10 cm en hel del för att inte ta för mycket av övriga rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.