Hej!
Har ett rum i en lada där bergvärmen står. Tänkte isolera taket i rummet, så jag har köpt isolering, reglar, råspont och vindpapp (istället för byggplast). Lite enkelt och billigt, men iaf bättre än innan.
Är det bäst att ha vindpappen först, alltså mot taket (golvbrädorna för våningen ovanför) så att ordningen blir:
1. tak
2. vindpapp
3. isolering
4. råspont
eller ska jag köra
1. tak
2. isolering
3. vindpapp
4. råspont?
Har ett rum i en lada där bergvärmen står. Tänkte isolera taket i rummet, så jag har köpt isolering, reglar, råspont och vindpapp (istället för byggplast). Lite enkelt och billigt, men iaf bättre än innan.
Är det bäst att ha vindpappen först, alltså mot taket (golvbrädorna för våningen ovanför) så att ordningen blir:
1. tak
2. vindpapp
3. isolering
4. råspont
eller ska jag köra
1. tak
2. isolering
3. vindpapp
4. råspont?
Byggplasten används på den varma sidan av isoleringen för att förhindra att kondens samlas inuti isoleringen. Vindpapp är ju knappast ångtätt på något sätt så det spelar inte så stor roll i vilken ordning du sätter grejerna nu.C ConnyN skrev:Hej!
1. tak
2. vindpapp
3. isolering
4. råspont
eller ska jag köra
1. tak
2. isolering
3. vindpapp
4. råspont?
Om du inte har så stor skillnad i temp (varför isolera då) eller värmer så att värmen blåser ut på andra sidan isoleringen så kommer fukt inte heller vara ett problem (men energikostnaden blir ju ett problem).
Med det sistnämnda så hade jag kört vindpappen utanför isoleringen. (så att minimal fukt blåser in). Det gör det även möjligt att komplettera med byggplast om du upptäcker fuktproblem i isoleringen.
Jag är en glad amatör som bara resonerar på ett sätt jag känner verkar vettigt. Finns garanterat någon som kan detta på riktigt, men det finns inget sätt att få fler korrekta svar än att vara övertygad och ha helt fel på internet! 😁
Vindpappens funktion är att monteras närmast bakom ytterpanel , möjligtvis yttertak (insidan)
Vindpappen hindrar luftrörelse i isoleringen .
Enda luftrörelse jag kan tänka uppstår i ett rum i en lada är ifall rummet har en ngt högre temp än utanför är konvektion .
Har du bestämt dig för vindpapp så använd den både i väggar och tak , mot kalla sidan .
Vindpappen hindrar luftrörelse i isoleringen .
Enda luftrörelse jag kan tänka uppstår i ett rum i en lada är ifall rummet har en ngt högre temp än utanför är konvektion .
Har du bestämt dig för vindpapp så använd den både i väggar och tak , mot kalla sidan .
Klicka här för att svara