Jag vill isolera en bod som är en prefab-byggsats, dvs panelen kom spikad direkt på reglarna utan papp emellan. Målet är att ha +5 med frostvakt på vintern, och en jämnare temperatur på sommaren. Jag vill vinterförvara växter, gräsklippare & trädgårdsmöbler, typ.

Jag fattar att jag måste ha luftspalt på 2-3 cm mot utsidan (boden är målad med akrylat) men är det någon skillnad på vindpapp och -duk?
Eftersom jag inte får in pappen på utsidan reglarna, hur fäster jag den? Häftpistol mot reglarna, men ska jag ta av pappen i småbitar och göra varje fack för sig, eller låta rullen gå hela varvet runt och fästa pappen runt reglarna?
Jag har 90mm glasull över som jag tänkte använda som isolering, och osb-skiva som innervägg. Jag har läst både att man absolut ska och att man absolut inte ska sätta plast som fuktspärr när det är såpass lite värme i boden, vad gäller?

Gör det någon skillnad om man gör taket eller väggarna först?

Tomture61
Byggsatser till bodar är inte meningen man ska isolera :thinking:
Isoleringen bör inte ligga dikt mot trä :ok:
Montera 2-3 cm tjocka lister på stående reglar (mot ytterpanelen) använd vindduk , behöver inte klippa småbitar , rulla den runt reglarna .
Använd inte plast i väggar när du ska ha max 5 gr .

• Gilla
zzam
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Byggsatser till bodar är inte meningen man ska isolera :thinking:
Nej, jag förstår det nu.

Tack för svaret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.