Hej
Jag är inne på att bygga en stuga på mitt garagetak. Taket är en kraftigt armerad betongplatta. Denna ska jag använda som grund. Jag kommer att mura upp en sarg av isolerande leca-block eller motsvarande som är ca cm höga och 20 cm breda. Sen tänker jag mig att jag vill isolera med cellplast i sargen dvs 20 cm med cellplast i golvet.

Nu till det trickiga;

Jag har inte tänkt att gjuta in cellplasten som man normalt gör utan istället lägga plyfa/osb eller nån annan skiva uppe på cellplasten. På lecasargen spikas en tryckt syll och sen börjar stomresningen.

En snickare sa till mig att detta inte alls är en bra lösning av två anledningar;

1. Råttor
2. Vad fästa väggarna i?

En annan gubbe menar att idag behöver man inte spika i bjälklag utan istället "spänner" man upp väggarna. Vad detta innebär får gärna någon förklara för det fattade jag aldrig?

Säg vad ni tycker... Räcker det med 20 cm cellplast i golvet? Måste man gjuta in cellplasten? Finns det nåt annat sätt att hålla ohyran borta? Jag tänker på om man ska vika över nån plåt eller nåt?

Tacksam för synpunkter

Tyresö
Gör det enkelt för dej och bygg utifrån naturlagarna. Se betongtaket som en betongplatta - den har ju bärigheten - mura lecablocken direkt på plattan! Golvet däremot.....Är garaget ett varmgarage (dvs. alltid minst, gärna mer, +13-15 grader) så räknas det som en inomhuskonstruktion och är helt enkelt en undervåning. Är garaget ett kallgarage, så bygger du som man ska göra på en oisolerad betongplatta, dvs: Du lägger en platonmatta (och ev. filtmatta som ska ingå i paketet) direkt på betonggolvet och platonlisterna bakom golvlisterna, så att all kondens kan ventileras ut. Ovanpå platonmattan lägger du frigolitskivor (5 cm) på en lädd, och ovanpå det frigolitskivor (5 cm) på andra lädden (för optimal isoleringsfunktion). Vill du ha ett mer isolerat golv, använd frigolitskivor som är 10 cm. Ovanpå det lägger du ditt golv. Bygger du utifrån en oisolerad betongplatta, så var noga med att använda en filtmatta mellan varje skikt, för att minska frigolitskavljud när du går på golvet.

Ditt problem är inget problem!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.