Hej!

Har börjat att isolera övervåning på SMV Visingsö, och har läst flertalet trådar ang. detta.

I dessa trådar så bygger alla en luftspalt i snedtaken på 5 cm. Då jsg arbetar som förvaltare så har jag några byggingenjören runt mig och dem säger att min 2 cm räcker. Enligt bifogad bild känner jag att det är minst 2 cm där. Någon mer som inte byggt på en luftspalt?

Mvh
Hiniken

• Inblick i en mörk, isolerad takkonstruktion med synbart ljusinsläpp som visar en kring 2 cm bred luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hiniken skrev:
Hej!

Har börjat att isolera övervåning på SMV Visingsö, och har läst flertalet trådar ang. detta.

I dessa trådar så bygger alla en luftspalt i snedtaken på 5 cm. Då jsg arbetar som förvaltare så har jag några byggingenjören runt mig och dem säger att min 2 cm räcker. Enligt bifogad bild känner jag att det är minst 2 cm där. Någon mer som inte byggt på en luftspalt?

Mvh
Hiniken
Förstår inte hur du menar? Är Visingsö annorlunda på något vis än andra SMV? Du har väl en oljeboard idag som är ditt tak? Mot detta måste du sedan se till så att där finns en luftspalt, så att du inte lägger isolering mot taket direkt. Många löser det med att sätta en board som skapar luftspalten. Förstår inte hur du får till en luftspalt på 2cm...

Shakula Shakula skrev:
Förstår inte hur du menar? Är Visingsö annorlunda på något vis än andra SMV? Du har väl en oljeboard idag som är ditt tak? Mot detta måste du sedan se till så att där finns en luftspalt, så att du inte lägger isolering mot taket direkt. Många löser det med att sätta en board som skapar luftspalten. Förstår inte hur du får till en luftspalt på 2cm...

Hej!

Ser att mitt meddelande kan vara lite dåligt skrivet så jag ska försöka förtydliga.
Bilden som är bifogad är alltså masonitdkivan som jag särat och tagit fotot ner i "springan". SMV bygger ju tydligen takpannor, reglar, duk o sedan masonitskiva. Enligt min mening så finns där en luftspalt redan så verkar onödigt att behöva bygga en luftspalt till. Eller är jag ute o cyklar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.