Befinner mig i Australiens, Melbourne, där min dotters familj har ett enplanshus.
Det är väldigt sällan -grader men det blir inte sällan temp. överstigande + 35°.

De river nu en murad öppen spis och vill behålla dubbla tegelväggen/fasade för att på insidan placera en fristående braskamin. Murstocken har murats mot fasadteglet så fasaden kan bevaras. Det innebär att man på ett trevligt sätt kan få braskaminen infälld.
Jag vill ha goda råd om hur vi ska tilläggsisolera innerväggen mot fasad/gamla murstocksteglet. Kaminen ska vara placerad minst 25 cm från brännbart material.

Själv har jag tänkt att lägga en luftspalt mot murstock/ytterpanel därefter en vindduk, regla upp för att isolera därimellan och sedan gipsa. Är dubbel gips nödvändig?
Omvända väderförhållande än Sverige gör ju att det oftast är varmare ute än inne och jag upplever att det är fel att lägga en plast innanför gipsen.

Vad säger du om detta? Spisen monteras av en behörig.

Svaret önskar jag snart eftersom byggarna kommer redan om par dagar.

Hälsningar
Magnus Roman

Jag förstår inte din beskrivning till 100 %, men har ändå några synpunkter. Jag skulle hålla mig till stenmaterial och eventuellt lägga isolering mellan två stenskikt. Väljer du ändå att regla upp bör du inte ha något ångtätt skikt på insidan eftersom det kan komma fukt genom teglet utifrån. Jag har lite svårt att tro att murstocken skulle vara en integrerad del av ytterväggen, eftersom den senare är bärande. Generellt gäller för den typen av klimat att tunga ytterväggar med mellanliggande isolering fungerar bäst. Träkonstruktioner passar mindre bra, även om en mindre yta naturligtvis är försumbar.

• Gilla
anaitis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.