1 340 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Isolera ljud men inte värme? Mellanbjälklag
Jag vill minska oljud från ovanvåningen och ner, och vice versa. Men på nedervåningen har jag en kamin, och jag vill helst att så mycket värme som möjligt från nedervåningen ska sippra upp på ovanvåningen. Vilken sorts isolering passar då? Gips? Inte mineralull? Hjälp.
I vårt hus är taket sänkt med ca 30 cm på nedervåningen. Bara att ha luften där emellan dämpar ljudet grymt mycket. Dock är ju större ljudstötar kvar, såsom folk som går på hälarna.K krumbukt skrev:
Är det stomljud du vill minska eller röster d.v.s ljud från människor, tv-apparater och dylikt.K krumbukt skrev:
Stomljud ( när folk går, springer, dunsar i golvet) transporteras ju via golvet ut i väggar & övrig konstruktion som är sammanhängande.
Rum fungerar också som en högtalare, där resonanser förstärker ljudet.
Är det stomljud du stör dig på så bör du göra någon form av "flytande golv" över det gamla golvet på övervåningen, så vibrationerna hindras att sprida sig till konstruktionen.
Stepisol är en sådan produkt, & du kan lägga parkettgolv ell liknande rakt över MEN parkettgolvet får inte vidröra väggarna!
https://et.se/wp-content/uploads/2022/05/Broschyr-Stepisol-2022-4.pdf
Är det röster, tv, mm som du störs av, så måste du först utreda hur mycket av ljudet som kommer ifrån trappan upp & den öppningen mellan våningsplanen.
Snygga Ljudabsorbenter på väggarna i trappan, hindrar ljudet att reflektera (studsa), ned till undervåningen.
Luftläckage mellan våningsplanen sprider röst/tv-ljud oerhört mycket, och det ända att göra åt detta problem är att täta.
Och din kamin kommer oavsett att värma övervåningen( även om systemet blir lite trögare), då hela bjälklaget värms upp & avger värme som ett stort "element" på hela övervåningens golvyta.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ljudisolera skjutdörrar, eller bygga nya?
Fönster & Dörrar -
Bygga vinterisolerat uterum. Någon som har erfarenhet av plintar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ljudisolera vägg mot granne, får inte täcka väggen helt
Isolering -
Isolera kanalljuddämpare i kalla utrymmen eller inte?
Ventilation -
Regla ut innervägg - får jag resonansljud om jag inte isolerar?
Isolering