Byggahus.se

Isolera krypgrund på bästa och enklaste sätt?

1. B
    Medlem Nivå 2
    Tycker trådarna som existerar här förvirrar mer än hjälper :rolleyes:

Det verkar onekligen vara en djungel med produkter men framförallt med åsikter om hur man isolerar på bästa och enklaste sätt i en vanlig krypgrund.

Jag har idag en krypgrund som är uteluftsventilerad utan ångspärr eller någonting för den delen. Fuktkvoten låg i mars strax under kritiskt värde och min initiala plan ser ur såhär:

1. Markisolera, cellplast verkar extremt omständligt då marken bland annat måste vara väldigt jämn. Jag tänker att först lägga åldersbeständig plast och sen lägga Isodrän-kross eller dylikt. Skulle vindsull funka? Eller finns det kanske ett ännu bättre/billigare alternativ?

2. Markisolera väggar, från insidan men cellplast.

Detta borde förhoppningsvis sänka fuktigheten tillräckligt...

Plan B är att köra avfuktare men det är ju väldigt tråkigt att få ytterligare en driftkostnad.

Hur ser mitt tänk ut? Jag är hemskt tacksam för all feedback som jag kan få!

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Din plan ser bra ut och följer sp:s senaste forskningsresultat, så det är bara att köra på.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Nivå 23
    Jag skulle använda en Berongtäckmatta (Beijer Bygg art 900209764) med tejpad plast under om det inte är för knöligt

4. L
    Medlem Nivå 1
    Du tänker helt rätt. Antingen gör du en varmgrund eller en med avfuktare. Plast på marken. Isodränkross på det. Ej lösull! 20 cm spx (tror jag det heter) frigolit på väggarna och kanske 5 cm spontad spx i taket mot bostaden. Det är bara bra om det "läcker" värme från huset ner i grunden.

5. kontorsråttan
    Medlem Nivå 6
    Låt solen hjälpa dig, luftsolfångare, fläktar & ett styrytem drar betydligt mindre än en avfuktare.
    http://www.penthon.com/ är en leverantör,

• Laddar…
  6. A
    Medlem Nivå 1

Lägg saker i rött ordning

Börja med krypgrundsmatta - den är betydligt bättre på att bromsa ångan jämfört med betongtäckmatta som tidigare rekommenderats i denna tråd.

Strunta i isodrän och annat - blir bara jobbigt att krypa runt i sedan.

Sedan - istället för att försöka limma skarvarna (vilket är typ omöjligt att få bra) så lägger du ett lager 0.2 plastfolie över alltihop. Lägg det korsvis med ordentliga överlapp för att säkra upp alltsammans. Plasten är billigare per kvadratmeter än var vettig tejp är per löpmeter, och dessutom blir det fruktansvärt mycket bättre.

7. A
    Medlem Nivå 1

Fortsätter mitt senaste svar...

Som du kanske ser på mitt förra svar så arbetar jag med krypgrunder professionellt och vi gör ungefär 100 grunder per år.

Att isolera marken på det sättet som jag beskrev är det absolut enklaste och snabbaste man kan göra och vi gör det ofta som förebyggande lösning. Det är inte alltid det fungerar hela vägen, men blir alltid bättre än vad det var innan. Genom att sedan mäta fukt och temperatur i grunden över en sommar har man sedan underlag för att fatta beslut om man skall göra ytterligare åtgärder.

8. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Någon krypgrundsmatta som är bättre än övriga? Alla verkar var ngn form av skummad PE ca 10mm tjock.
    Tycker det är synd att det inte finns bredare rullar än 1-2 m blir ju onödigt många skarvar.

9. A
    Medlem Nivå 1
    Mattan som jag rekommenderar är 130 cm bred.

Det är faktiskt samma fabrik på krypgrundsmattan även om det finns olika namn på nätet.

Funktionsmässigt tycker jag att det blir klumpigt att använda bredare matta än så. Skarvarna täcks ändå av plastfolie så det gör inte så mycket att det blir många skarvar. Se till att lägga 20 cm överlapp på mattan och minst en halvmeter på plasten så blir det bra.

Glöm inte att sätta ner en hydrometer och mäta temperatur och rf när du är klar. Det är viktigt med bra koll.

Se ett exempel på http://www.penthon.com/krypgrund/enklare-atgarder-for-en-krypgrund/

10. E
    Medlem · Nivå 23
    Om du läste hela det långa inlägget om betongtäckmatta så kanske du ser att det ÄVEN nämndes en plastfolie

11. A
    Medlem Nivå 1
    Du får ursäkta mig elmnot. Jag menade inte att dissa betongtäckmattan fullständigt - för det är en ganska så bra lösning. Dock har krypgrundsmattan ett betydligt högre ångmotstånd vilket gör den till ett betydligt bättre alternativ.

Att lägga plast under mattan är en tankevurpa som man skall undvika av flera skäl - bland annat så är plastfoliens åldersbeständighet i direkt proportion till hur mycket fukt den utsätts för. Lägger man plasten underst så utsätter man den för nära nog 100 % relativ fuktighet hela tiden och det gör att åldersbeständigheten minskar betydligt. Om man lägger den överst så får den mycket mindre fukt att arbeta med eftersom mattan håller den största delen av fukten.

12. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Fast då åldras väl PE-mattan istället..och den är ju dyrast...:D

13. A
    Medlem Nivå 1
    Givetvis- men den har 50 års beräknad livslängd, den är 50 gånger tjockare än 0,2 plastfolie och har ett ångmotsånd som gör att den håller fukten 30 gånger längre än plastfolie. :)

14. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Låter bra (y)
    Är detta en svensk uppfinning, när kom den ?

15. 2
    Medlem Nivå 3
    intressant. varför inte istället spika upp mattan mot bjälklaget? omvänd som ett lock? Med tuna plastfolien mot golf?