Hej!

Har fått 2 offerter, en från Anticimex och en från Polygongroup gällande Corroventa 300TT2.
Har Pentaklorfenol behandlad blindbotten, viss doft har förekommit i entréhallen.

Har övervakat med home assistant (tappade batteriet vintertid)
Diagram som visar fuktighet och mögelriskgräns över tid, med fluktuationer i blått för fuktighet och en stabil gräns i gult för mögelrisk.
Temperaturgraf över tid, visar variationer från maj till maj det följande året, med en abrupt sänkning i januari och en efterföljande ökning.

Min fundering är huruvida jag ska sätta igen ventilationen och lägga på isolering (LFS 25) ?
Övervaka och sedan köpa en sorptionsavfuktare om det inte fungerar.
Tänker att 1a åtgärden ändå förbättrar det och att det blir mer energieffektivt om det inte räcker.
Huset är byggt 1971.

Bild från augusti förra året, ingen påväxt noterad av de gubbar som kröprunt iaf.
ordentliga saltavlagringar förekommer dock.
Krypgrund med grön träpanel i taket och svart plast på marken, inga tecken på mögelpåväxt men saltavlagringar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Standardlösning är väl lägga isolering och plast, täppa igen alla ventluckor och sedan installera avfuktare.
Ser ut som att det ändå finns "gott" om arbetsutrymme under huset för detta.

Jag har gjort samma resa, men jag isolerade inte marken pga för låg frigång, utan hade bara plast sedan innan. Mina temp / RH% avläsningar såg ut typ som dina, 90+ fuktighet juni-sept och 16 grader.

Jag valde en DryBox X2 då den var klart billigare. Än så länge nöjd, för se hur mina värden ser ut efter sommarens slut.

Å ena sidan krävs det ju fuktigt klimat för att det där ska lukta, å andra sidan har du garanterat en hel del "luktsmittad" isolering od. så ett konstant undertryck (dvs det som skiljer corroventa från andra sorptionsavfuktare) gör gott på sikt....

Jag rev ut125 kvm cuprinolbehandlad blindbotten och all isolering i golvet, och satte in en vanlig sorptionsavfuktare, och det tog ungefär 10 år innan lukten från isolering i väggarna försvann helt...

M Marcus_Carlsson skrev:
Standardlösning är väl lägga isolering och plast, täppa igen alla ventluckor och sedan installera avfuktare.
Ser ut som att det ändå finns "gott" om arbetsutrymme under huset för detta.

Jag har gjort samma resa, men jag isolerade inte marken pga för låg frigång, utan hade bara plast sedan innan. Mina temp / RH% avläsningar såg ut typ som dina, 90+ fuktighet juni-sept och 16 grader.

Jag valde en DryBox X2 då den var klart billigare. Än så länge nöjd, för se hur mina värden ser ut efter sommarens slut.
La du isolering ovanpå befintlig plast?
Helt klart skillnad i pris på Drybox X2 och Corroventa 300TT2

R RuneB2 skrev:
La du isolering ovanpå befintlig plast?
Helt klart skillnad i pris på Drybox X2 och Corroventa 300TT2
Jag har ingen markisolering, utan vi la endast plast. Ångrar detta idag, och just nu finns det inte nog med utrymme att krypa under huset för att lägga detta på ett bra sätt.

Men plasten ska ligga ovanpå en eventuell markisolering.

Skillnande mellan Corroventa och Drybox var vad jag kan minnas endast en längre garantitid och extern display som du kan ha i huset. Jag tyckte inte de var värt de pengarna.

Som sagt har haft min i snart ett år, och nu på våren när temperaturen börjar krypa uppåt igen så ser det lovande ut. Jag håller 75RH även vid +10 grader, samma tid förra året hade jag ca 85RH.

R RuneB2 skrev:
Hej!

Har fått 2 offerter, en från Anticimex och en från Polygongroup gällande Corroventa 300TT2.
Har Pentaklorfenol behandlad blindbotten, viss doft har förekommit i entréhallen.

Har övervakat med home assistant (tappade batteriet vintertid)
[bild]
[bild]

Min fundering är huruvida jag ska sätta igen ventilationen och lägga på isolering (LFS 25) ?
Övervaka och sedan köpa en sorptionsavfuktare om det inte fungerar.
Tänker att 1a åtgärden ändå förbättrar det och att det blir mer energieffektivt om det inte räcker.
Huset är byggt 1971.

Bild från augusti förra året, ingen påväxt noterad av de gubbar som kröprunt iaf.
ordentliga saltavlagringar förekommer dock.
[bild]
Vi isolerade med "LFS-25 Krypgrundsisolering" men tror det är samma som
"Betongtäckmatta Tecca" såg de kostar inte mer änn 3000 på nätet för en rulle, enkelt att lägga ut och tejpa med ångspärstejp.

I ditt fall hade jag nog försökta ta bort allt grus under eller lagt en ny plast. Kanske även vikt upp en 10-20 cm på väggen både plast och isolering.

M Marcus_Carlsson skrev:
Jag har ingen markisolering, utan vi la endast plast. Ångrar detta idag, och just nu finns det inte nog med utrymme att krypa under huset för att lägga detta på ett bra sätt.

Men plasten ska ligga ovanpå en eventuell markisolering.

Skillnande mellan Corroventa och Drybox var vad jag kan minnas endast en längre garantitid och extern display som du kan ha i huset. Jag tyckte inte de var värt de pengarna.

Som sagt har haft min i snart ett år, och nu på våren när temperaturen börjar krypa uppåt igen så ser det lovande ut. Jag håller 75RH även vid +10 grader, samma tid förra året hade jag ca 85RH.
Jag har ju plast idag sedan tidigare, där av fundering huruvida jag kan lägga isolering ovanpå.
Dock är jag med på att det kan bli "fuktfickor" där det inte är jämt. Har det rätt ojämt.
Ritning av grundplatta med detaljer om kryputrymme och öppningar. Markisolering och plastfolie nämns. Mått och sektioner är markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

boihus123 boihus123 skrev:
Vi isolerade med "LFS-25 Krypgrundsisolering" men tror det är samma som
"Betongtäckmatta Tecca" såg de kostar inte mer änn 3000 på nätet för en rulle, enkelt att lägga ut och tejpa med ångspärstejp.

I ditt fall hade jag nog försökta ta bort allt grus under eller lagt en ny plast. Kanske även vikt upp en 10-20 cm på väggen både plast och isolering.
Allt grus/sand som ligger ovan på byggplasten och sedan lägga en LFS-25 ovanpå?

R RuneB2 skrev:
Allt grus/sand som ligger ovan på byggplasten och sedan lägga en LFS-25 ovanpå?
Även med isolering ska man ha plast under, ja ta bort frusen ovanpå plasten den skadar isoleringen. Borde gå damsuga upp med en grovdamsugare?

Corroventa känns lite overkill.
Ca 130kvm. Noterat ofta "för kalla krypgrunder"
Enligt mina grafer, så är det ju sommar/tidig höst jag behöver det?
Fresh d-1200 och shelly plugg. Styra via home assistant?

Allt handlar om hur du vill hantera lukten (och i förlängningen det ohälsosamma i att andas in skiten).

Minimum (tycker jag) är att ha ett undertryck i grunden.

Edit: för att skapa undertryck behöver du en avfuktare med roterande sorptionsmassa, dvs corroventa eller drybox. Alternativt en vanlig fläkt.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Allt handlar om hur du vill hantera lukten (och i förlängningen det ohälsosamma i att andas in skiten).

Minimum (tycker jag) är att ha ett undertryck i grunden.

Edit: för att skapa undertryck behöver du en avfuktare med roterande sorptionsmassa, dvs corroventa eller drybox. Alternativt en vanlig fläkt.
Fresh d-1200 är en sorptionsavfuktare vad jag kan se.
Minst halva priset mot en corroventa.
Kan den va rimlig ?

Den avfuktar säkert lika bra, men eftersom den inte har samma roterande konstruktion klarar den inte att kontinuerligt blåsa ut våtluften, och skapa undertryck..

Hjälpa mot vad?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.