Jag har verkligen letat och det finns ju 100 trådar om att isolera kattvindar, men jag har inte hittat någon som tar upp min utmaning.

Vårt hus är byggt 64, en och ett halvplan. Ursprungligen av skånelänga-typ där taket anslöt tätt till väggen på både in- och utsidan. För ett par år sedan bytte vi fasad och tilläggsisolerade väggarna. Därmed blev vi ”tvungna” att förlänga taket ett pannrad och bygga sims/takfotslådor längs långsidorna.

På snickarnas inrådan lät vi lämna en ganska kraftig luftspalt från simsen och in på vinden. Se bild:

Det syns nästan bättre hur stort luftinsläppet är när man tar samma bild utan blixt:

Min plan är att låta den befintliga isoleringen ligga och lägga på mer ovanpå. Dels funderar jag på om det bara är att montera luftspaltspapp ca en meter upp på taket som vanligt, och dels undrar jag hur jag ska skydda isoleringen, som ju kommer täcka det stora luftinsläppet, från fukt utifrån. Som synes på den övre bilden (fuktfläcken på isoleringsskivan) blåser det in fukt i form av snö och regn utifrån. Och vilken typ av isolering ska jag ha?

Åt andra hållet ser det idag ut så här:

stående råspont med mycket lite isolering innanför av typ smal innervägg (ca 70 mm). Min plan är att sätta isolering utanför råsponten. Vilken typ av isolering bör det vara? Kommer jag behöva sätta en luftspalt och eller något annat mellanlager mellan isoleringen och råsponten?

Jag blir väldigt glad om någon har goda råd att ge mig.

• Oisolerad vind med träbjälkar och ojämnt lagda golvplattor i olika material och kondition.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dålig upplyst bild av ett takutrymme med synliga träbjälkar och en springa som släpper in ljus.
    Skapa konto
  • Oorganiserat förrådsutrymme med hög av kartonger under lutande tak och tänd glödlampa.
    Skapa konto
Jag ska också säga att jag helst hade haft proffs här och gjort jobbet åt mig, men de enda två firmorna för den här typen av jobb som jag litar på har valt att tacka nej till jobbet, eftersom det är ett jäkla skitjobb i stora stycken (framförallt extremt trångt på vissa ställen pga takkupor).

Oinredd kattvind och tydligen inredd för övrigt. Troligtvis finns någon form av ventilation ovanför rummet. Det blir att sätta skivor på undersidan som går upp ovanför den delen och tätar till mot takfoten, ( är en del virke mot råsponten , läkt eller takstolar ) det ska vara ca 2 -2,5 cm luftspalt mellan skivan och taket. Sen kan du isolera hur mycket som helst , se bara till att det inte finns någon glipa mot insidan i nederkant. , går bra att tejpa tätt.

• Gilla
Bygga bus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.