Hej! Jag bor i ett hus som byggdes på 70-talet med fristående kallgarage med en förrådsdel. Någon gång på 80-talet byggdes förrådet ihop med huset och i utbyggnaden blev det en hall och en tvättstuga. Förrådet är fortfarande oisolerat och dit kommer man endast genom en separat dörr utifrån. I brist på plats att förvara verktyg m.m under vinterhalvåret så kom jag underfund med att det vore skönt om förrådet var isolerat. Två av väggarna är mot isolerat utrymme (hall och tvättstuga), en vägg är yttervägg och en vägg är mot garaget. Tanken är alltså att isolera ytterväggen och väggen mot garaget. Då stommen i förrådet endast består av 45x120 vill jag undvika att sala på mot panelen för att skapa luftspalt. Tanken föll då på cellulosa. Skulle det fungera att helt enkelt sätta vindduk mot panelen och därefter isolera väggar och tak med cellulosa direkt mot panel och råspont och därefter klä väggarna med osb/gips? Behövs någon ångbroms isf? Måste ångspärren skäras bort från väggen i tvättstugan och hallen om förrådet blir isolerat? Tanken är att hålla ca 10 grader i förrådet.

Nästa problem är golvet som består av en oisolerad betongplatta.. vill bygga så lite som möjligt på höjden. Lägga cellplast och golvspån? All hjälp uppskattas då detta är ett nytt område för mig! Mvh

Antar att förrådet ska vara helt uppvärmt? Luftspalten mot fasadpanelen bör du inte hoppa över så sala på några cm, vindpapp, vanlig isolering och en papp/ångbroms. Plattan skulle jag låta vara som den är. Ett kallt golv kanske är ok då enda ingången är utifrån?

Tanken är att det bara ska vara ca 5-10 grader där inne så man kan förvara diverse verktyg och maskiner och slippa frostskador. Har hört att man inte ska behöva luftspalt om man isolerar med cellulosa eller liknande material som ”andas” men har ingen erfarenhet av det... att golvet är kallt är absolut inget problem då det ska vara ett ”grovförråd”, tänkte mest på värmeförlusten men det kanske inte är så stort problem just i golvet då det inte ska vara beboeligt. Antar att fuktvandringen genom plattan inte heller är ett problem om plattan lämnas öppen och förrådet ventileras?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.