Byggahus.se

Isolera källarvägg i mark utvändigt EPS

1. N
    Medlem Nivå 2
    Mitt hus står på en sandbacke och jag har ingen fungerande dränering och jag har fall mot huset på ena sidan. Markförhållandena verkar vara väldigt gynnsamma med tanke på sanden för jag har inga problem med fukt i källaren. Jag vet att det är sand flera meter ner i marken. Jag ska snart ta hit grävare för att åtgärda fallet mot huset och funderar på att isolera källarväggen under marken samtidigt.

När grannen byggde sitt hus med källare nyligen isolerade företaget med vad som såg ut att vara EPS 2x100 mm och virade bara en markduk runt detta innan det återfylldes med sand/ befintliga massor. Jag funderar på om detta skulle fungera för mig också och skippa alla specialskivor eller platonmattor. Visst mättas skivan av någon % fukt men den isolerar ju ändå. Sedan har jag även luftavfuktare för tvättens skull i källaren så jag är ju inte jätteberoende av fuktvandringsteorier hit och dit!! ;)

Är det någon av er som har gjort på detta sätt och som kan dela med sig av era erfarenheter?