Byggahus.se

Isolera källaren med frigolit

1. M
    Medlem · Stockholm · 2 inlägg

MacBookPro

Medlem
    Har en gammal stuga från 1930 med träspånisolering. Tänkte höra om man kunde montera frigolitskivor direkt under golvet (eftersom jag har en krypgrund som jag kommer åt undergolvet).
    Sen täcker jag skivorna med plast 10cm överlappning. Tror ni det räcker för hyffsat bra isolering? Kommer att kosta ca 3000 kr.

2. cederbusch
    Medlem · Örebro län · 2 262 inlägg

cederbusch

Medlem
    Nja, det bör helst kosta minst 5000 kr, annars blir det inget bra. ;)

Skämt å sido så låter det som en bra lösning. Jag förstår inte riktigt vitsen med plasten men det skadar kanske inte. Om det räcker beror ju helt på vilken tjocklek du tänkt på cellplasten. Och har du tex tänkt 10 cm så kan det nog vara att rekommendera att du kör två lager med 50 mm vardera och så lägger du de förskjutna så du inte får genomgående skarvar.

3. M
    Medlem · Stockholm · 2 inlägg

MacBookPro

Medlem
    Tack själv. Vinden har också en lager med torv som isolering, tror du det funkar med frigolit där också?

4. D
    Medlem · Uppsala · 10 inlägg

Dannyboi

Medlem
    Så länge du ser till att det är helt tätt upp till vinden så borde det funka. Annars finns risk för mögelskador om varm luft kommer upp och kondenserar på vinden. Men det är ju en risk oavsett vilken isolering du väljer.
    Det finns ju en anledning till att i princip alla nya hus är lösullade. Det blir bra mycket billigare än frigg om du ska nå samma u-värde.

5. cederbusch
    Medlem · Örebro län · 2 262 inlägg

cederbusch

Medlem
    Du får ju göra som du vill, men jag hade aldrig lagt mineralisolering eller cellplast någonstans i ett så gammalt hus. Möjligen med undantag för din lösning med cellplast i torpargrunden men även där hade jag funderat länge och väl. Med mkt isolering på vinden kan du få problem med fukt, men då vill du gärna ha en isolering som kan hantera fukten. Tex torv, sågspån eller ngn cellulosabaserad isolering. Mineral och cellplast kan inte bära fukt som då fälls ut på ställen där den kan göra skada.

6. O
    Medlem · Örebro · 754 inlägg

obba

Medlem
    varför frigolit?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.