1 719 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Isolera källare
Hej
Har en tanke istället för svindyr Isodrän.
Om jag sätter platonmatta och sedan utanpå den sätter 20 cm byggfrigolit. Detta för att isolera in mot källaren. I min värld går ju fukten bakom innanför Platon och påverkas inte av frigoliten. Det kommer dräneras runt klacken längst ned och den otillbörliga grussorten utanför frigoliten. Nån som har några tankar kring detta? Tänker jag helt galet?
Har en tanke istället för svindyr Isodrän.
Om jag sätter platonmatta och sedan utanpå den sätter 20 cm byggfrigolit. Detta för att isolera in mot källaren. I min värld går ju fukten bakom innanför Platon och påverkas inte av frigoliten. Det kommer dräneras runt klacken längst ned och den otillbörliga grussorten utanför frigoliten. Nån som har några tankar kring detta? Tänker jag helt galet?
Bästa svaret
Isolerar du med isodrän/pordrän så kan du återfylla med samma massor du grävt upp. Räkna på vad bortforsling av massor och att köpa hem gruset du ska fylla med kostar också.
Kör du med pordräns dränklossar så behöver du inte ens grus runt dräneringen.
Kör du med pordräns dränklossar så behöver du inte ens grus runt dräneringen.
Du tänker rätt, gjorde precis så fast med 10 cm cellplast.
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagbok-draenering-av-suterraenghus.234592/
Lycka till
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagbok-draenering-av-suterraenghus.234592/
Lycka till
Bortforsling och i fyll sköter jag själv. Grus kostar iofsP petererlandsson1194 skrev:
Jag har inte räknat alls. Har bara massa idéer om hur jag kan lösa saker så billigt som möjligt. Som jag gör med resten av gården. Finns inte mycket pengar på landsbygden i Värmland och en låg industriarbetar lönM Markarbetaren skrev:
Främst nyfiken på fall min idé stämde. Blir det billigare med Isodrän el liknande så kommer det bli det
Oj okej det var inte menat att vara dryg eller så. Det var en fundering som jag var ute efter att hitta nån som kunde bekräfta då ingen jag vet har gjort något liknande. Nu kan jag släppa tanken och vet att det skulle fungera så jag kan välja det billigaste alternativet när jag till sommaren förhoppningsvis hinner ta mig an det. Ursäkta så mycketM Markarbetaren skrev:
jag köpte allt här, smidigt och allt levererades i tid utan krångel. http://www.billigamarkprodukter.se/
Kapar tråden lite då jag inte kunde skriva ett meddelande till dig. Är du nöjd med ignucell? Vi funderar på att köra med detta men det finns inte så mycket info om Ignucell.M Markarbetaren skrev:
Jag är jättenöjd. Har i mitt yrke sedan +30 år jobbat med dom flesta fabrikaten av dränskivor och jag valde Ignucell till mitt hus för det var mest prisvärt. Jag tror i ärlighetens namn inte att det är så stor skillnad mellan dom olika fabrikaten beträffande funktion. Sedan är det ju svårt att svara på om det hade blivit bättre/sämre med någon annan skiva. Jag satte dubbla lager, 2 x 100mm, och det blev ett helt annat klimat i källaren. Sonen fick ett eget rum i källaren och på vintern behöver man inte ha värmen igång då hans playstation och tv räcker för att hålla det 23-24gr varmt. Utvändigt så jag lagt sten utefter ena långsidan av huset och det har klarat sig utan sättningar så skivan verkar vara formstabil också.T TeresaLopez skrev: