Byggahus.se

Isolera i stålbalk i yttervägg

1k läst  3 svar

1. S
    Medlem Nivå 5
    Hej.

Ska bredda garageporten så den blir 4,5m bred och har inte plats på höjden för limträbalk, så det blir en ipe200 balk. Vad jag förstått bör man montera balken så nära insidan av vägen som möjligt, för att hålla den varm och slippa kondens (varmgarage som bara används till hobby bilar, dvs inget smältvatten et.c trots allt). Väggen är tunn, så jag får inte plats med så mycket isolering (ca 5 cm) på utsidan av balken, då själva balken är 10 cm bred i sig. Hur skulle ni gjort? Balken har jag tänkt att lämna oisolerade på insidan med bara dubbelgips över för brandsäkerheten.
    - Måste hitta någon välisolerade skiva, gärna lång för att slippa för många skarvar och som kan köpas i mindre kvantitet. Förslag?
    - Skulle ni fyllt utsidan av balken med isolering, kanske t.o.m fogskum?!
    - Funderat på att svetsa på beslag/3-4 mm stående plåtremsor på utsidan av balken för att kunna montera/skruva fast träpanel. Det borde väl inte påverka balkens funktion/styrka i någon större grad?
    - Funderar även på att ytbehandla balken med rostgrundfärg och lack, typ billack. Andra förslag?
    - Annat att tänka på?

Hur skulle ni gjort?

2. S
    Medlem Nivå 5
    Ingen?! Nån som kommit tillbaka från semestern kanske? :)

3. L
    Medlem · Nivå 10
    Hade fyllt livet med isolering sen isolerat från utkant av fläns så mycket det går innanför vindduk/papp.

Att svetsa i balken ska inte påverka nämnvärt, men behöver du verkligen det?

Vanligen kör man med profilrör som man isolerar invändigt och sen så mycket det går på utsidan bara, monterat 100talet pelare i höghus som var grundade med bara 60My så om du rollar 2-3 varv med primer så är du safe

4. S
    Medlem Nivå 5
    Bra, det är vanlig mineral/glasull som används då.

Har kommit på lösningar med montaget av inklädnaden av balken utan svetsning, så jag tror att det löser sig nu. Balken kommer ju mer eller mindre fungera som överkarm. Dock så vill man ju ha lite isolering på undersidan emot garageportshålet också, så jag tror det möjligen får bli pålimmad cellplast och träfoder på undersidan.

Lite märkligt är det dock att man inte hittar några sprängskisser, foton eller dyligt på lösningar.

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka