Byggahus.se

isolera gammalt garage invändigt

1. P
    Medlem Nivå 1
    Jag ska hjälpa kompis att bygga studio i ett gammalt oisolerat garage. Det ska isoleras för året runt-bruk. Dubbel (minst) gips i väggar för ökad ljudisolering är tanken. Förutsättningar:

1,5 vånings gammalt garage i fint skick. ingen fukt, mögel eller sprickbildningar
    putsade tegelväggar, 30 cm tjocka
    betonggrund, ovanpå vad vet jag inte
    betongplattor på stålbalkar i tak, svårt att se men i a f 10 cm tjocka plattor á 50x200 cm
    budgeten är något begränsande

Hur reglar vi upp väggar och vilken typ av isolering? Tjocklek? Luftspalt?
    Golvet är inte helt plant, ett hål på 50x50 cm och med uppstickande kanter runt. Isolerar man golvet? Regla upp det som det är och lägga plankgolv, plana ut med betong/flytspackel och regla ovanpå? Det är den här biten som jag är mest nollställd på.
    Hur reglar jag upp taket? Vilken typ av isolering bör jag använda?
    Garaget har stora fina gamla portar som ska behållas. Innanför ska ny vägg resas med säkerhetsdörr.

Tacksam för alla tips och förslag som finns därute bland kunnigt folk.

2. N
    Medlem · Nivå 12
    Är det dränerat eller tort om fötterna? Man måste nog tänka sig för vad man lägger för golvbeläggning, så att det inte suger vatten och skapar problem. Ett flytande golv av något slag kanske skulle vara bra.

Vilken ambitionsnivå har ni på 'studio'? Sten, tegel och betongmaterial är kanske inte det man vill arbeta med som ytmaterial i en studio, inte heller gips som du nämner. Snarare vill man ha kraftigt ljudisolerande material och assymetriska proportioner (inga parallella ytor).

Jag skulle använda en ganska tung isolering mot stenväggen, möjligen med ett lättare lager innanför (mot studiorummet). Regelstommen skulle jag göra väldigt fast och korsreglad. Innerst bara en spänd back-drop-duk.

Men jag är inte studiomusiker eller likande, bara musikintresserad bygga-hus-are.

3. P
    Medlem Nivå 1
    hej, och tack för visat intresse och tankar! jag vet inte helt var jag ska börja i projektet.

tanken är att prioritera isolering och x lager gips i väggar och tak och också fixa till golvet på lämpligast sätt. akustiken löser vi i nästa skede med oregelbunden panel och skärmar. om studioverksamheten flyttar ut vill jag ha möjlighet att göra annat där.

det ligger dränering runt grunden. har tankar på att bila av ojämnheter, fylla i grop med jord/sten och på med betong och flytspackel. klinker verkar ju bra att lägga ovanpå fast inte alls i hänseende till studioverksamhet. så om det kanske ska bli golvplank kanske det inte är lönt att dra dit betongapparat etc utan bara regla upp med kilar för att få lod på golvet. vad tror du? vad är flytande golv?

vad menar du med tung isolering? väggarna är 30 cm tjocka. 75mm isolering, gör det jobb nog? och behöver jag luftspalt mellan isolering och putsad tegelvägg?

4. N
    Medlem · Nivå 12
    Ok du gör altså först ett 'normalt' rum för att sedan bygga en studio i detta. Då kan jag kanske köpa gipset, även om jag inte valt det själv. Det blir ett rum i rummet således?

Flytande golv är golv som läggs direkt på ett utjämnande material, gammalt tillbaka la man ibland trägolv på en bädd av torr sand. Det är ingen dum lösning. Nu kanske man kan jobba med andra material än sand om man vill.

Finns det någon utvändig (insidan tegelstenarna) luftspalt i väggen så att fukt transporteras bort den vägen? Om inte, vore det kanske klokt ur fuktsynpunkt att ha en viss spalt som luftar bort fukt som vandrar genom den murade/putsade konstruktionen. Är lite rädd för att det blir resonanslåda bara. Skulle hellre bara ha en elefantmatta, eller annan isolering med hög densitet mot väggen. Om luftspalt, viktigt dock att det blir ljudisolerande material mot den luftspalten, annars har du skapat en bra resonanslåda.