Byggahus.se

Isolera gammal vind/tak enklast och billigast?

1. J
    Medlem · 85 inlägg

J00

Medlem
    Har en enkel stuga från 1800-talet och funderar på att isolera golvet på vinden och undrar om det finns något superenkelt och billigt sätt att göra det på? Tex att bara lägga ut nåt isoleringsmaterial på golvet…? Tanken är att det ska kunna bli såpass bra att det går att bo i stugan vintertid utan att all värme bara försvinner ut genom taket…

Nu ligger det lite mattor på vindens trägolv som jag antar att tidigare ägare har slängt ut som lite ”isolering”.

Har förstått att det är knepigt och att det lätt kan bli för tätt mm.
    Alla tips är välkomna!

• Laddar…
  2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Det fungerar säkert att lägga på menman måste få tätt i kanterna, så att det inte kan cirkulera in kall luft i det eventuella tomrummet som blir mellan vindens golv och den gamla isolering som troligen finns där under.

Du behöver inte oroa dig att det ska bli för tätt.

• Laddar…
  3. J
    Medlem · 85 inlägg

J00

Medlem
    Lägga på vad..? Glasfiber, träfiber..?
    Menar du att jag kan lägga plast på trägolvet och i kanterna och därefter lägga på isloeringen..?

4. Bästa svaret

larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 3 237 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Ingen plast enligt mig, om du håller dig till rimliga isolerngstjocklekar. Typ mindre än 300mm
    Finns hur många vindar som helst där detta är gjort och det inte är något problem, man ska va observant på klimatet på vinden bara. Bra ventilation där är viktigt.

Typ av isolering har nog ingen större betydelse, även om träfiber är trevligt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.