Byggahus.se

Isolera fritidshuset med förnuft

3k läst  5 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    Med tilläggsisolering kan du minska uppvärmningskostnaderna i fritidshuset och få bättre komfort. Men det gäller att isolera med hänsyn till hur huset används. Tänk på det här innan du sätter igång.

Du kan läsa artikeln här: Isolera fritidshuset med förnuft

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Henry

Vårt fritidshus har i den gamla delen kutterspån på innertaket och i den nyare delen mineralull. Vi tänkte lägga på mera isolering i samband med att vi även lägger på nytt plåttak med reglar ovanpå det gamla plåttaket.
    Kan jag lägga kutterspån ovanpå mineralullen för att öka isoleringen?

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Harry

Mycket bra artikel som tar upp problematiken med plastfolie och material som inte är hygroskopiska.

Till fritidshuset i kommentaren. Det går mycket bra att lägga på cellulosaisolering ovanpå mineralullen. Tänk att du ska ha ett material med så låg luftgenomsläpplighet som möjligt och som samtidigt kan "buffra" fukt och då är cellulosan överlägsen. Ett vanligt misstag många tyvärr gör är att dom lägger mineralull ovanpå sågspån eller andra hygroskopiska material vilket ej är att rekommendera!

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: Henry

Bra artikel och två bra svar på min fråga. Tack Harry.

• Svara
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: Peter

Ett homogent och luftätt material jag känner till är Agribalance. Det behöver inte vara tjockt för att vara effektivt. Det är dessutom ett diffusionsskydd i materialet, så inga extra plaster behövs. Det blir dessutom inga skarvar eftersom materialet expanderar (skummar) och täpper för alla skarvar som finns i trä och nära balkar. Det fungerar dessutom jättebra med Rör och elkablar. inget skaller och de är isolerat och skyddat i väggen!

• Svara
  6. F
    Medlem Nivå 1
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka