Hej!

Har ett oisolerat förråd från Palmakko som jag tänkte isolera. Det är som ni ser på bilderna förberett med vindfolie (eller något annat, har glömt namnet).

Räcker det att lägga i gullfiber och sen skruva på plywoodskivor eller bör jag göra nåt mer? Behövs något plastskikt?

I taket är det ingen folie, vad bör jag göra där? Tack på förhand!

• Isolering av oisolerat förråd med guldfiber under träreglar och vindfolie.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat träfoder i förråd från Palmakko, med vindfolie synligt på väggarna, förberett för isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E E_krang skrev:
Hej!

Har ett oisolerat förråd från Palmakko som jag tänkte isolera. Det är som ni ser på bilderna förberett med vindfolie (eller något annat, har glömt namnet).

Räcker det att lägga i gullfiber och sen skruva på plywoodskivor eller bör jag göra nåt mer? Behövs något plastskikt?

I taket är det ingen folie, vad bör jag göra där? Tack på förhand!
Har du kommit på någon bra lösning? Har ett lika dant förråd och funderar också på att isolera och sätta in en frostvakt.

Så här hade jag gjort.
* isolera väggarna och på med ytbeklädnad.
* i taket hade jag gjort en luftspalt med masonit, 20-30mm, isolering och sedan ytbeklädnad. Jag hade i taket valt längsgående spontat virke.

Tack! Med ytbeklädnad, vad syftar du på då? Kan man skruva träskivor direkt på isoleringen eller bör man ha plast emellan.

S simonedstrom skrev:
Har du kommit på någon bra lösning? Har ett lika dant förråd och funderar också på att isolera och sätta in en frostvakt.
Hej, har fått ett svar efter att du skrev :)

E E_krang skrev:
Tack! Med ytbeklädnad, vad syftar du på då? Kan man skruva träskivor direkt på isoleringen eller bör man ha plast emellan.
Ytbeklädnad kan vara skivor, panel, etc, dvs vad du vill ha på väggarna.
Jag använder inte plast eller annat till förråd, friggebod, etc.

• Gilla
E_krang
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ytbeklädnad kan vara skivor, panel, etc, dvs vad du vill ha på väggarna.
Jag använder inte plast eller annat till förråd, friggebod, etc.
Ok! Då låter det ju ganska lättjobbat för min del, vad gäller väggarna. Kanske ska sätta sån där väv i taket också. Men blir inte riktigt klok på hur en luftspalt ska sitta eller se ut?

https://images.app.goo.gl/85QxqtJP6QFuTJSP7
Här ser du hur man använder masonit skivor på läkt för att få till en luftspalt. Borra några hål i skivorna du har längst ner och längst upp så du får lite ventilation av utrymmet ovanför masoniten.
Sen är det bara att isolera mot masontskivan och sätta glespanel under.

//AA

• Gilla
E_krang
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.