2 344 läst · 14 svar
2k läst
14 svar
Isolera förråd med skum PUR
Jag skulle vilja isolera vårt förråd om ca 10 kvadrat så att det går att använda som kontor/gästrum. Har haft ett par olika firmor här som båda verkar väldigt duktiga och seriösa - men de har diametralt olika åsikter om hur det ska isoleras, och dessutom om hur man ska göra med golvet, som är ett betonggolv. Och eftersom jag själv inte vet ett enda dugg om detta ville jag höra med er - hur kommer det sig att de tycker så olika? Hur ska jag välja? Jag vill att det ska bli varmt och ombonat, inte så att man genast känner att man är i ett förråd...
Väggar:
Firma 1: vill riva bort spånplattorna på väggarna, sätta nya 45 mm reglar, isolera med skum ca 50 - 60 mm via Foamking, gipsplattor och spackla och måla.
Firma 2: vill sätta 45 mm reglar utanpå befintlig vägg, isolera med ull, sätta OSB-skivor och gips, spackla och måla.
Golv:
Firma 1: Vill lägga platon Comfort och 40 mm cellplast på, parkettgolv ovanpå.
Firma 2: Vill också lägga platonmatta på betongen, sedan ett furugolv, brädgolv, "flytande".
Har försökt förstå det här med skum som är nytt för mig (det mesta i byggbranschen är i och för sig nytt...) och det jag undrar är hur ett rum, om det blir så tätt som det verkar med skum, ska ventileras? Det finns ett öppningsbart fönster, dock.
Väggar:
Firma 1: vill riva bort spånplattorna på väggarna, sätta nya 45 mm reglar, isolera med skum ca 50 - 60 mm via Foamking, gipsplattor och spackla och måla.
Firma 2: vill sätta 45 mm reglar utanpå befintlig vägg, isolera med ull, sätta OSB-skivor och gips, spackla och måla.
Golv:
Firma 1: Vill lägga platon Comfort och 40 mm cellplast på, parkettgolv ovanpå.
Firma 2: Vill också lägga platonmatta på betongen, sedan ett furugolv, brädgolv, "flytande".
Har försökt förstå det här med skum som är nytt för mig (det mesta i byggbranschen är i och för sig nytt...) och det jag undrar är hur ett rum, om det blir så tätt som det verkar med skum, ska ventileras? Det finns ett öppningsbart fönster, dock.
Välkommen till forumet.
PUR-skum är ett relativt nytt sätt att isolera. Som jag fattat det så har det ett par fördelar eftersom det har betydligt bättre isoleringsvärde (än mineralull/cellplast) och det blir dessutom så pass tätt att det inte krävs vindduk på utsida och diffusionsspärr på insida. Nackdelen är väl att det är dyrt och svårt att utföra själv.
Angående ventilation så behövs det i vilket fall.
PUR-skum är ett relativt nytt sätt att isolera. Som jag fattat det så har det ett par fördelar eftersom det har betydligt bättre isoleringsvärde (än mineralull/cellplast) och det blir dessutom så pass tätt att det inte krävs vindduk på utsida och diffusionsspärr på insida. Nackdelen är väl att det är dyrt och svårt att utföra själv.
Angående ventilation så behövs det i vilket fall.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
En annan nackdel med PU-skum är att det inte ljuddämpar lika bra som mineralull. Ska ni spela trummor i rummet kanske det är något att tänka på.
Om ni ska ha isolering i golvet beror också på hur mycket höjd ni kan avvara. Någon liten isolering är nog ändå bra att ha, men om det blir problem med höjdskillnader eller låg takhöjd så kanske man får begränsa det.
Om ni ska ha isolering i golvet beror också på hur mycket höjd ni kan avvara. Någon liten isolering är nog ändå bra att ha, men om det blir problem med höjdskillnader eller låg takhöjd så kanske man får begränsa det.
Hej! Tack för svar. Ljudisolering är inte särskilt viktig, men jag blir förvirrad över de olika åsikterna eftersom jag också läst att det ska vara just ljuddämpande med skum.
När det gäller golvet så vill båda hantverkarna lägga samma underlag, men den ena vill lägga laminat eller parkett för han säger att det inte fungerar att ha ett massivt trägolv "flytande", det måste skruvas eller liknande. Den andra säger att det är suveränt med ett flytande massivt furugolv och att det funkar hur bra som helst.
Och den ene säger att skum är väl beprövat och bra numera (inte som på t ex 70-talet) och den andre säger att det inte funkar i svenskt klimat! Att man mest har det i USA för där funkar det. (Men USA:s klimat varierar ju rätt mycket mellan norr och söder, så jag fattar inte...)
Och sen detta att den ene vill riva ner befintliga väggar och isolera, antingen då med skum eller ull, han förordar skum för att vi ska få mer av rumsytan kvar, och den andre vill låta väggarna vara och lägga reglar och isolering utanpå.
Jag fattar att ni snälla erfarna människor här på forumet inte kan välja hantverkare åt mig... men är det verkligen vanligt att två firmor vill göra jobbet såpass olika??
När det gäller golvet så vill båda hantverkarna lägga samma underlag, men den ena vill lägga laminat eller parkett för han säger att det inte fungerar att ha ett massivt trägolv "flytande", det måste skruvas eller liknande. Den andra säger att det är suveränt med ett flytande massivt furugolv och att det funkar hur bra som helst.
Och den ene säger att skum är väl beprövat och bra numera (inte som på t ex 70-talet) och den andre säger att det inte funkar i svenskt klimat! Att man mest har det i USA för där funkar det. (Men USA:s klimat varierar ju rätt mycket mellan norr och söder, så jag fattar inte...)
Och sen detta att den ene vill riva ner befintliga väggar och isolera, antingen då med skum eller ull, han förordar skum för att vi ska få mer av rumsytan kvar, och den andre vill låta väggarna vara och lägga reglar och isolering utanpå.
Jag fattar att ni snälla erfarna människor här på forumet inte kan välja hantverkare åt mig... men är det verkligen vanligt att två firmor vill göra jobbet såpass olika??
Så här såg mina råd ut till en som ville isolera garaget .
" En yttervägg i trä bör se ut som följande .
Ytterpanel - träläkt 90 gr mot ytterpanel (ventilation) - vindduk eller gips - bärande reglar och isolering .
Vilket material som används på insidan beror på hur temp är i lokalen .
Bostadshus med mineralull = diffusionstät plast
Bod med eller utan värme = vindskydd eller byggskivor
Ekonomibyggnad som värms ibland = Variabel ångbroms
Garage med värme och snöig / blöt bil = diffusionstät plast
Oisolerade byggnader har oftast inte en ventilerad träfasad .
Viktigt att denna funktion finns , risken att isolera direkt mot tex en träfasad är röta / mögel i trät "
Ang väggar så ska man inte spruta skumisoleringen dikt mot ytterpanelen , trä mot utsidan av huset måste få möjlighet att andas , det ruttnar annars .
10 kvm är ingen stor yta , att riva ned byggskivor på väggar och isolera låter klokt + du får mer isolering i väggar .
" En yttervägg i trä bör se ut som följande .
Ytterpanel - träläkt 90 gr mot ytterpanel (ventilation) - vindduk eller gips - bärande reglar och isolering .
Vilket material som används på insidan beror på hur temp är i lokalen .
Bostadshus med mineralull = diffusionstät plast
Bod med eller utan värme = vindskydd eller byggskivor
Ekonomibyggnad som värms ibland = Variabel ångbroms
Garage med värme och snöig / blöt bil = diffusionstät plast
Oisolerade byggnader har oftast inte en ventilerad träfasad .
Viktigt att denna funktion finns , risken att isolera direkt mot tex en träfasad är röta / mögel i trät "
Ang väggar så ska man inte spruta skumisoleringen dikt mot ytterpanelen , trä mot utsidan av huset måste få möjlighet att andas , det ruttnar annars .
10 kvm är ingen stor yta , att riva ned byggskivor på väggar och isolera låter klokt + du får mer isolering i väggar .
Hej! Det inlägget hade jag letat upp och läst, men tyvärr inte förstått det hela. Ska jag förstå dig som att du tycker det verkar bra med skumisolering från insidan förutsatt att den inte sprutas direkt på träet? Eller är det från utsidan du inte tycker det ska sprutas direkt på?
Var är det du du menar det ska sitta vind- eller byggskivor? Hantverkaren skriver gipsskivor i offerten, utanpå skummet från insidan. Förlåt om jag är oklar och bortkommen här.
Var är det du du menar det ska sitta vind- eller byggskivor? Hantverkaren skriver gipsskivor i offerten, utanpå skummet från insidan. Förlåt om jag är oklar och bortkommen här.
Tomture61 skrev:Så här såg mina råd ut till en som ville isolera garaget .
" En yttervägg i trä bör se ut som följande .
Ytterpanel - träläkt 90 gr mot ytterpanel (ventilation) - vindduk eller gips - bärande reglar och isolering .
Vilket material som används på insidan beror på hur temp är i lokalen .
Bostadshus med mineralull = diffusionstät plast
Bod med eller utan värme = vindskydd eller byggskivor
Ekonomibyggnad som värms ibland = Variabel ångbroms
Garage med värme och snöig / blöt bil = diffusionstät plast
Oisolerade byggnader har oftast inte en ventilerad träfasad .
Viktigt att denna funktion finns , risken att isolera direkt mot tex en träfasad är röta / mögel i trät "
Ang väggar så ska man inte spruta skumisoleringen dikt mot ytterpanelen , trä mot utsidan av huset måste få möjlighet att andas , det ruttnar annars .
10 kvm är ingen stor yta , att riva ned byggskivor på väggar och isolera låter klokt + du får mer isolering i väggar .
Skumisolering har jag uppfattat att det sprutas på från insidan .
En trävägg bör se ut som jag beskriver .
När det är färdigisolerat så sätts byggskivor upp .
Kör man diffusionstätt skum så skippar man vindduk / diffplast på insidan .
Skumisolering är det dyra alternativet, men isolerar bäst . Vet ej vad du vill investera för pengar .
Vet heller hur tjocka dina reglar är i ytterväggar (dom som håller upp din byggnad)
En trävägg bör se ut som jag beskriver .
När det är färdigisolerat så sätts byggskivor upp .
Kör man diffusionstätt skum så skippar man vindduk / diffplast på insidan .
Skumisolering är det dyra alternativet, men isolerar bäst . Vet ej vad du vill investera för pengar .
Vet heller hur tjocka dina reglar är i ytterväggar (dom som håller upp din byggnad)
Redigerat:
Det blir inte så himla dyrt eftersom det är en liten yta. Men du säger byggskivor - hantverkaren säger gipsskivor? Samma sak?
Byggskivor är ett samlingsnamn för gipsskivor-spånskivor-MDF-HDF-OSB-plywood-masonite .S strandkrabba skrev:
Tycker du ska undersöka hur stort utrymmet är mellan baksidan på ytterpanelen och din befintliga skiva på insidan , kan fungera som ventilation för din ytterpanel .
Redigerat:
Vill du ha skum så är metoden som föreslagits korrekt. Vill du ha mineralull så skall befintliga skivor ner tycker jag, annars tappar du alldeles för mycket golvyta, alternativt får väldigt lite isolering (dyr uppvärmning).
Jag hade inte lagt massivt furugolv flytande, det blir inte snyggt efter ett tag. Men det går bra att t.ex. lägga plywood och sen spika fast golvet i dessa.
Oavsett så tycker jag golvet skall isoleras också, det går bra oavsett om ni sedan väljer lamellparkett eller massivt trägolv.
Jag hade valt företaget som vill skumma men val av golvmaterial får ni ju bestämma. Det är mest känsla och estetik som styr där.
Jag hade inte lagt massivt furugolv flytande, det blir inte snyggt efter ett tag. Men det går bra att t.ex. lägga plywood och sen spika fast golvet i dessa.
Oavsett så tycker jag golvet skall isoleras också, det går bra oavsett om ni sedan väljer lamellparkett eller massivt trägolv.
Jag hade valt företaget som vill skumma men val av golvmaterial får ni ju bestämma. Det är mest känsla och estetik som styr där.
Tack så mycket!
Tack så mycket!V vectrex skrev:Vill du ha skum så är metoden som föreslagits korrekt. Vill du ha mineralull så skall befintliga skivor ner tycker jag, annars tappar du alldeles för mycket golvyta, alternativt får väldigt lite isolering (dyr uppvärmning).
Jag hade inte lagt massivt furugolv flytande, det blir inte snyggt efter ett tag. Men det går bra att t.ex. lägga plywood och sen spika fast golvet i dessa.
Oavsett så tycker jag golvet skall isoleras också, det går bra oavsett om ni sedan väljer lamellparkett eller massivt trägolv.
Jag hade valt företaget som vill skumma men val av golvmaterial får ni ju bestämma. Det är mest känsla och estetik som styr där.