Vi har planer på att isolera en äldre bod (troligtvis ca 1920). Syftet är att kunna hålla boden frostfritt eller lite mer typ 10 grader. När man ändå "håller på" så är det väl aldrig fel att framtidssäkra om man vill inreda en del till kontor t.ex. I en del kommer det vara förvaring och verktygsbod (knappt halva), en del finns en ambition om att ha bastu och en sista del kommer vara cykelförvaring. Totalt är boden ca 35kvm. Halva boden kommer få nytt betonggolv med 200mm cellplast. Andra halvan har ett nyare betonggolv och jag tror det är 200mm cellplast där också.

Några funderingar.

1. Hur tjock isolering krävs/rekommenderas? Jag hade tänkt omkring 165 eller 190mm i väggar. Är det tillräckligt?

2. Hur mycket borde jag sätta i taket och hur? Tänker sätta isoleringen i takstolarna. Takstolarna är ganska klena så om jag ska få plats med lika mycket i taket så behöver jag bygga på nedåt.

Det knepiga blir fönstren och dörrarna.

3. Fönstren är gamla handblåsta rutor som jag vill bevara. Är "klimatruta" det bästa alternativet? Hur undviker jag kondens?

4. Dörrarna är inte några märkvärdiga egentligen. Jag vill åtminstone behålla utseendet och min första tanke är att behålla befintliga dörrar och isolera dem. Det kommer dock bli otätt och dragit. Finns bättre sätt? Dörrarna har liggande råspånt av samma modell som fasaden. Ett alternativ som jag ser det är nya dörrar som kläs med råspont, men det känns inte genuint och skulle helst se en annan lösning.

Tomture61
Är ju en ganska stor bod på 35 kvm .
Har du studerat / skaffat information om hur ett klimatskal för väggar / tak bör utformas .

Vet att jag själv plöjde nätet i 1 år innan jag gav mig på att bygga hus / garage .

Garaget har 145 + 45 mm isolering i väggar , taket har 145 x 2 . Innertaket följer vinkeln på yttertaket .

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är ju en ganska stor bod på 35 kvm .
Har du studerat / skaffat information om hur ett klimatskal för väggar / tak bör utformas .

Vet att jag själv plöjde nätet i 1 år innan jag gav mig på att bygga hus / garage .
Ja, den är ganska stor.

Jag har studerat endel och skulle säga att jag är insatt i det viktiga. Luftspalt, ångspärr osv. Det mesta har jag klart för mig men inte allt. T.ex. känns dörrar och fönster svårt att få till bra. Eftersom det är en gammal bod så blir kanske inte allt optimalt på alla detaljer men det ska funka utan att man riskerar skador.

Tomture61
M Markgubben skrev:
Ja, den är ganska stor.

Jag har studerat endel och skulle säga att jag är insatt i det viktiga. Luftspalt, ångspärr osv. Det mesta har jag klart för mig men inte allt. T.ex. känns dörrar och fönster svårt att få till bra. Eftersom det är en gammal bod så blir kanske inte allt optimalt på alla detaljer men det ska funka utan att man riskerar skador.
Viktiga med alla slags luftspalter , de ska fungera på samma sätt som självdrag .
Dvs. öppet i bägge ändar .
Hur ska du tex lyckas få en tät dörr med att isolera befintlig ?

Tomture61 Tomture61 skrev:
Viktiga med alla slags luftspalter , de ska fungera på samma sätt som självdrag .
Dvs. öppet i bägge ändar .
Hur ska du tex lyckas få en tät dörr med att isolera befintlig ?
Luftspalterna har jag koll på.

Dörren tänkte jag du skulle ha några ideer på ;) Helt tätt kommer det kanske inte bli om befintliga ska användas men allt för otätt får det inte va eftersom det är 4 dörrar totalt..

Tomture61
M Markgubben skrev:
Luftspalterna har jag koll på.

Dörren tänkte jag du skulle ha några ideer på ;) Helt tätt kommer det kanske inte bli om befintliga ska användas men allt för otätt får det inte va eftersom det är 4 dörrar totalt..
För att behålla värmen och få en bra uppvärmningsekonomi så är det viktigt med bra täthet .
Ytterdörren (ny) går ju att förändra på utsidan för att efterlikna nuvarande .

I pruncip skulle jag säga att du inte behöver så mkt för att få det komfortabelt.
Har du 200mm i plattan och sen säg 195-220-290 i taket så har du rejält isolerat för att vara en bod med 10 grader. 95mm i väggarna kommer du väldigt långt med. 120 eller 145 (+ ev 45 installationskskit) ger "året runt"- standard skulle jag säga: både för en bod eller fritidshus. Äldre villor har ofta mkt mkt sämre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.