Hej
Har byggt ett förråd för cykel och moped. 10m2, asfalterat golv (ej isolerat), träregelstomme 45x45 på långsidan och 45x95 i hörnen, väggpanel 21x120 på kortsidorna, svart 10mm formplyfa skiva på långsidan. Taket är 45x95 reglar, råspont och takpapp. Förrådet är ganska lufttätt, tätat med fogskum på insidan, mekanisk frånluftsfläkt.
Från början hade jag inte tänkt isolera det men eftersom jag skall ladda en elmoppe i förrådet och den mår bäst av att laddas i plusgrader, samt att jag vill att hjälm och mopeder m.m. skall kunna torka upp ordentligt så har jag tänkt om och är inne på att isolera. Sen värmer jag med t.ex. ett konvektorelement.
Eftersom det inte kommer alstras något fukt inne i förrådet (en blöt moppe gör knappast att isoleringen kommer drypa av vatten) så funderar jag på om man verkligen behöver isolera lika noggrannt som man gör i ett boningshus. Förrådet är rätt så smalt så jag vill helst inte tappa så mycket i bredd heller.
Vad händer om man kör med ytterpanel, plast, glasull, och sen OSB-skiva direkt som innevägg? D.v.s. man sätter plasten närmast ytterpanel - det är väl snarast där fukt kommer komma in - och INGEN luftspalt. Då borde man väl kunna hålla fukten på utsidan av isoleringen.
Vad tror ni om det?
Mvh
Henrik
Har byggt ett förråd för cykel och moped. 10m2, asfalterat golv (ej isolerat), träregelstomme 45x45 på långsidan och 45x95 i hörnen, väggpanel 21x120 på kortsidorna, svart 10mm formplyfa skiva på långsidan. Taket är 45x95 reglar, råspont och takpapp. Förrådet är ganska lufttätt, tätat med fogskum på insidan, mekanisk frånluftsfläkt.
Från början hade jag inte tänkt isolera det men eftersom jag skall ladda en elmoppe i förrådet och den mår bäst av att laddas i plusgrader, samt att jag vill att hjälm och mopeder m.m. skall kunna torka upp ordentligt så har jag tänkt om och är inne på att isolera. Sen värmer jag med t.ex. ett konvektorelement.
Eftersom det inte kommer alstras något fukt inne i förrådet (en blöt moppe gör knappast att isoleringen kommer drypa av vatten) så funderar jag på om man verkligen behöver isolera lika noggrannt som man gör i ett boningshus. Förrådet är rätt så smalt så jag vill helst inte tappa så mycket i bredd heller.
Vad händer om man kör med ytterpanel, plast, glasull, och sen OSB-skiva direkt som innevägg? D.v.s. man sätter plasten närmast ytterpanel - det är väl snarast där fukt kommer komma in - och INGEN luftspalt. Då borde man väl kunna hålla fukten på utsidan av isoleringen.
Vad tror ni om det?
Mvh
Henrik
Isolera med frigolit isf glasull, det tål ev fukt och har bättre isolerings värde, och du behöver ingen plast. Foga OSB skivorna noga i alla hörn och skarvar, måla 3 lager färg.
Lägg aldrig plast mot utsidan.
Lägg aldrig plast mot utsidan.
Så med cellplast kan man slippa luftspalt? Funkar att lägga direkt mot ytterpanel?Isakare skrev:
Även i tak, bara lägga direkt mot råsponten?
Ett bombsäkert sätt att få ytterpanelen att ruttna upp snabbt.L lix skrev:
Om plast används ska den sitta på den varma sidan. Om ingen fukt rinner in utifrån (via asfalten), och mopeder, cyklar, hjälmar mm som körs in och ut inte drar in allt för mkt vatten/snö så kan det klara sig utan plast/fuktspärr.
Du bör ha en luftspalt mot ytterpanelen, men den behöver inte vara stor. Jag hade nog övervägt att använda 3 mm oljeboard som luftspaltsbildande distanser om väggtjockleken är starkt begränsad. Gärna ngt tjockare spalt mot taket, kanske 10-12 mm. T ex smala remsor av kryssfaner, alt överbliven tunn ströläkt från brädgården.
Hade kört på glasull. Tycker inte om frigolit som isolering. Det är ingen skillnad i isoleringsvärde, så länge som glasullen är ordentligt vindskyddad.
Luftspalt mellan ytterpanel och isolering är ju något som tillkommit när isolertjocklekarna började öka. Många hus byggda på 60-talet har varken plastfilm eller luftspalt. Men så var det inte heller mer än 70 mm isolering. Eftersom du vad jag förstår inte tänkt ha tjockare isolering än så fungerar det utan luftspalt.
Medlem
· jämtland
· 36 inlägg
Tankevurpa där. Fukten kommer innifrån och då ska plasten sitta på insidan av isoleringen.L lix skrev:Hej
Har byggt ett förråd för cykel och moped. 10m2, asfalterat golv (ej isolerat), träregelstomme 45x45 på långsidan och 45x95 i hörnen, väggpanel 21x120 på kortsidorna, svart 10mm formplyfa skiva på långsidan. Taket är 45x95 reglar, råspont och takpapp. Förrådet är ganska lufttätt, tätat med fogskum på insidan, mekanisk frånluftsfläkt.
Från början hade jag inte tänkt isolera det men eftersom jag skall ladda en elmoppe i förrådet och den mår bäst av att laddas i plusgrader, samt att jag vill att hjälm och mopeder m.m. skall kunna torka upp ordentligt så har jag tänkt om och är inne på att isolera. Sen värmer jag med t.ex. ett konvektorelement.
Eftersom det inte kommer alstras något fukt inne i förrådet (en blöt moppe gör knappast att isoleringen kommer drypa av vatten) så funderar jag på om man verkligen behöver isolera lika noggrannt som man gör i ett boningshus. Förrådet är rätt så smalt så jag vill helst inte tappa så mycket i bredd heller.
Vad händer om man kör med ytterpanel, plast, glasull, och sen OSB-skiva direkt som innevägg? D.v.s. man sätter plasten närmast ytterpanel - det är väl snarast där fukt kommer komma in - och INGEN luftspalt. Då borde man väl kunna hålla fukten på utsidan av isoleringen.
Vad tror ni om det?
Mvh
Henrik
Plasten ska alltid sitta närmast den sida som är varmast eftersom varm luft bär mer relativ fuktighet. Skulle ditt förråd däremot vara ett kylt rum med ac skulle plasten sitta mot den varmare utsidan.
Många hus byggda på 70 talet har vanlig frigolit på plattan med flytande golv ovanpå, det är väl inget att köra bil på, men för mopeder och cyklar bör det funka.ricebridge skrev:
Man kan ju ha det löst, så det är enkelt att byta om det börjar svikta.
Markfrigoliten är betydligt hållbarare än den vanliga.
Man lägger idag metertjock frigolit i vägbankar, exakt varför vet jag inte, kanske för att minska risken för frostsprängningar ??
Som redan skrivit ovan så är plast direkt på utsidan ett säkert sätt att ordna problem i vårt svenska klimat. Det kommer bli lägre relativ luftfuktighet på insidan om du värmer upp det men en högre absolut luftfuktighet.
Jag skulle kika på att använda PIR isolering. Det är ganska dyrt dock, men nästan dubbelt så bra isoleringsvärde jämfört med cellplast eller mineralull.
Sätt en liten distans för att skapa luftspalt mot panelen, därefter PIR skivor och på insidan vilket material du vill. Tycker du det är för dyrt med PIR så använd falsad cellplast och försök täta så gott det går med fogskum för att få det vindtätt.
Jag skulle kika på att använda PIR isolering. Det är ganska dyrt dock, men nästan dubbelt så bra isoleringsvärde jämfört med cellplast eller mineralull.
Sätt en liten distans för att skapa luftspalt mot panelen, därefter PIR skivor och på insidan vilket material du vill. Tycker du det är för dyrt med PIR så använd falsad cellplast och försök täta så gott det går med fogskum för att få det vindtätt.
Visst behöver man inte bekymra sig om fuktspärr heller, när man kör med PIR, eller?V vectrex skrev:Jag skulle kika på att använda PIR isolering. Det är ganska dyrt dock, men nästan dubbelt så bra isoleringsvärde jämfört med cellplast eller mineralull.
Sätt en liten distans för att skapa luftspalt mot panelen, därefter PIR skivor och på insidan vilket material du vill. Tycker du det är för dyrt med PIR så använd falsad cellplast och försök täta så gott det går med fogskum för att få det vindtätt.
Liknande trådar
-
Isolera direkt på panel utan vindskyddsfolie?
Isolering -
Kopparrör utanpå vägg med mycket kondens på - behöver dom isoleras?
Värme allmänt -
Lägga klickgolv, med eller utan fuktspärr på golvspån, oisolerad platta, ventilerat bjälklag?
Golv -
Isolera vinden utan luftspalt och ångspärr? 🤔
Isolering -
Isolera innertak i äldre hus (troligtvis) utan ventilerad nock
Tak & Vind