Hej! Har renoverat en lägenhet som idag har en oisolerad typ ”stalldörr” med både yttre och inre dörrpar. Se bilder för tydlighet.
Det är inte tillräckligt tätt som det är idag så skulle behöva tips/inspiration på hur ni hade gjort.
Dörren är ca 180 hög så ganska låg.
Har haft idéer på att bygga det yttre dörrparet likadant men byta ut det inre mot något finare, men lite osäker på hur jag ska gå tillväga då.
Mvh Leo
Det är inte tillräckligt tätt som det är idag så skulle behöva tips/inspiration på hur ni hade gjort.
Har haft idéer på att bygga det yttre dörrparet likadant men byta ut det inre mot något finare, men lite osäker på hur jag ska gå tillväga då.
Mvh Leo
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Wow, den yttre dören kan nog bli jättefin, men som du skriver så kanske den inre bör bytas till något snyggare och kanske mer isolerat ?L lebl skrev:Hej! Har renoverat en lägenhet som idag har en oisolerad typ ”stalldörr” med både yttre och inre dörrpar. Se bilder för tydlighet.
Mvh Leo
Jag skulle kollat om dom yttre grå att rädda, och sen ev om en plåtslagare kan sätta ngt bleck eller liknande ovanför dörren för att förhindra att vatten rinner in (det ser lite otätt ut just nu ?)
För innerdörren skulle jag kollat på "köpedörrar" om dom finns i rätt storlek - som matchar övrig inredning. Med karm då som du får fästa i väggen och dreva osv - så får du en tät + isolerad dörr utåt och de yttre blir mer som dekoration/extradörrar. Kanske med fönster också så får man in ljus om man ställer upp de yttre dörrarna på tex sommaren.
Hade bara renoverat de yttre för utseende och sedan ersatt de inre med nya som har isolering/tätning som ytterdörr, samt moderna lås.
Anpassade dörrar gör t.ex. RM-Snickerier av bra kvalite. De skulle säkert även kunna göra nya dörrar som de yttre och de inre kan då helt tas bort.
Går ju alltid att göra prisförfrågan.
https://www.rm.se/
Anpassade dörrar gör t.ex. RM-Snickerier av bra kvalite. De skulle säkert även kunna göra nya dörrar som de yttre och de inre kan då helt tas bort.
Går ju alltid att göra prisförfrågan.
https://www.rm.se/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ljudisolera skjutdörrar, eller bygga nya?
Fönster & Dörrar -
Lägga nytt tak, bygga 2 takkupor och isolera vind
Tak & Vind -
Isolera innervägg, riva och bygga nytt?
Isolering -
riva garage och bygga nytt - isolerat - när räknas det som boyta och vad innebär det
Bygglov -
Bygga ut hus med oIsolerad platta. Ska man isolera den nya plattan?
Grund & Markarbeten