Byggahus.se

Isolera betongväggar utifrån (ovan mark) och putsa nytt!

1k läst  4 svar

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Jag söker information om isolera av betonghus. Svårt, hittar inte mycket. Vi har ett projekt där vi har ett gammalt betonghus som är oisolerat. Vi funderar på att byta alla fönster och isolera om utvändigt och putsa om helt nytt . Men, vilka metoder finns? Vad kostar det? De byggmästare vi pratat med är svävande både på lösningar och pengar? Jag vill ha en bra lösning med ventilation finns och inte skapar fukt utifrån, har någon koll på vad och pengar? Vi har ca 300 m2 fasad varav en vägg är 8,5 m hög........ Tacksam för information....

2. F
    Medlem Nivå 8
    Det är många som funderat över det, däribland jag.

Ett sätt är att fästa cellplast på väggen och putsa. Lite omständligt och tidskrävande. Metoden fick dåligt rykte när byggbolagen under 90-talet putsade på frigolit på hus med trästomme, s k enstegstätad fasad. Om det görs på betonghus är det dock helt OK och funkar bra.

Det finns också färdiga isolerskivor med en putsbeläggning, exempelvis Axonite.
    http://www.axonite.com/produkt/axonite-sockelskiva
    Vet inte pris eller hur bra de funkar. En nackdel förefaller vara att man får den ytstruktur som Axonite har och inte kan välja.

Egentligen borde cellplast som täcks med mineritskivor funka lika bra, men skarvarna kanske blir synliga?

Man kan också mura på ett lager lättbetong, typ Ytong , och putsa eller bara måla den. Fördelen är att det då bara är mineraliska material i väggen och att det därför inte kan ruttna eller mögla. Isolervärdet är dock sämre än för cellplast.

3. G
    Medlem Nivå 1
    Hej, tack för snabbt svar. Cellplast + nät + puts är det jag också tänkt på. Det finns två aspekter jag grunnar på med detta. 1. Brandsäkerhet. Ett hus täckt med cellplast om det börjar brinna känns inget vidare. 2. Kondens och fukt, kalla vintrar och torra höstar, inga problem. Men fuktiga somrar. Mögel? Ventilation? Känns som om det måste vara luftspalt överallt men fasaden som är 8 m hög känns som om det borde till mer....

4. F
    Medlem Nivå 8
    Som jag förstått det så behövs ingen luftspalt på betonghus.

5. G
    Medlem Nivå 1
    Hej, jag håller med så länge man håller sig till mineralulls isolering samt mineralbaserad puts verkar det inte behövas

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka