4 400 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Isolera 50 cm lertegel väggar utan luftspalt?
Har 50 cm tjocka ytterväggar utan luftspalt, mestadels lertegel, lite mer helstenstegel utvändigt och putsat där. Insidan är idag lertegel med inputsade träribbor som man sedan spikat tretex i. Tretex ska ner, träpinnarna bort. Träbjälklaget ska rivas, grävas ut, och gjutas med vattenburen golvvärme. Detta utrymme ska bli kök, som ska monteras på ytterväggen. Då det är lertegel invändigt är det i princip omöjligt att få ordentligt fäste i väggen om ja skulle välja att bara putsa den. Så tänker mig att regla upp innanför med 45x45, med kortlingar för infästning av kök, samt att kunna dra el i denna konstruktion. Träreglar med luftspalt mot väggen. Frågan är - isolera eller ej? Vill inte plasta då det inte är plastat någonstans annars i huset. Men kommer isoleras i tak på vinden, med difftätt skum - eller stenull och plast, när den blir inredd och uppvärmd. Resterande innerväggar i köket kommer putsas om. Men ytterväggen kan bli riktigt kall om vintrarna - varför jag tvekar att plasta. Luftspalten bakom den nya regelväggen kommer att ha stillastående luft. Därför tänker jag såhär... Isolera inifrån för att undvika att den varma inneluften kommer in bakom och möter den kalla luften intill väggen för att där bilda kondens som inte kan torka ut. Hade luften bakom kunnat röra sig hade det varit en annan femma. Synpunkter/förslag??
Spontant skulle jag säga att det viktiga är att du får det lufttätt men diffusionsöppet, eftersom lerteglet behöver kunna torka ut innåt. Kanske en modern vindduk typ halotex W10 vore bra? Är det lufttätt nog?
Jag skulle även fundera över en cellulosabaserad isolering, och vara mycket noggrann speciellt vid eldragningen så att du förhindrar läckage av varm inneluft.
Jag skulle även fundera över en cellulosabaserad isolering, och vara mycket noggrann speciellt vid eldragningen så att du förhindrar läckage av varm inneluft.
Ja, det är dumt att inte ha något alls, men det är ju en fråga om vilken täthet som är lämplig. Ångspärr skulle jag absolut inte rekommendera, eventuellt ångbroms. Vet inte om vindduk är tätt nog.
Även panel/gips är ju relarivt täta, det svåra är att få skavarna att inte läcka.
Även panel/gips är ju relarivt täta, det svåra är att få skavarna att inte läcka.
Mm det är inte lätt.. Det bästa hade kanske egentligen varit att riva tretex och träribbor, knacka loss lös puts och putsa om. Kommer dock få ett helv*te att få fäste för köket. Lite därför jag vill regla upp och kottla.. Kanske göra som det varit innan.. Och försöka fästa en regel på väggen. Intäckt i syllpapp och putsa in den? Vad tror ni om det?
Tjena. 2016 lyfte du frågan om isolering av lersten/vägg!
Lever frågan vidare eller har du svar du kan delge mig?
Svara gärna mig på mail: matsini@gmail.com
Har en fastighet i Ekeby och isoleringstankar.
Lever frågan vidare eller har du svar du kan delge mig?
Svara gärna mig på mail: matsini@gmail.com
Har en fastighet i Ekeby och isoleringstankar.
Klicka här för att svara